czas pracy kierowcy zawodowego

Czas pracy kierowcy tira jest ograniczony przez szereg regulacji prawnych, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa drogowego i godziwych warunków pracy. Co ciekawe, praca kierowcy samochodu ciężarowego nie ogranicza się tylko do prowadzenia pojazdu. Obejmuje wszystkie czynności składające się na przewóz drogowy, włącznie z formalnościami administracyjnymi czy nadzorem wyładunku. Europejska legislacja zmierza do całkowitego ujednolicenia przepisów o czasie pracy kierowcy wśród krajów członkowskich UE. Wprowadzane zmiany dotyczą kierowców ciągników siodłowych, ciężarówek, autobusów oraz samochodów dostawczych.

Kilkanaście godzin jazdy bez przerwy

Dobowy czas pracy kierowcy rozpoczyna się z chwilą podjęcia pierwszych czynności związanych z przewozem drogą lądową – może to być nawet samo pozostawanie do dyspozycji pracodawcy na swoim stanowisku pracy. Doba pracownicza wynosi zawsze 24 godziny, natomiast w jej skład wchodzą okresy jazdy, przerw i odpoczynku.

Czy jazda przez kilkanaście godzin bez żadnej przerwy jest legalna? Nie. Co do zasady, dzienny limit prowadzenia pojazdu przez kierowcę wynosi 9 godzin. W wyjątkowych sytuacjach (dwa razy w tygodniu) może on zostać zwiększony do 10 godzin.

Czas pracy kierowcy tira uzależniony jest od czasu a nie dystansu jaki pokona. Jedyną możliwą sytuacją, przy której możliwa jest jazda przez kilkanaście godzin jednego dnia jest jazda w tandemie. Każdy z kierowców może prowadzić ciągnik siodłowy po 9 godzin, co łącznie daje nam 18 godzin jazdy jednego dnia.

Obowiązkowy tachograf w ciężarówce

Tachograf to specjalne urządzenie pomiarowe, które rejestruje aktywność kierowcy. Na ten moment obowiązek posiadania tachografu dotyczy wszystkich zawodowych kierowców prowadzących pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony.

Rozpoczęcie kursu powinno być poprzedzone włożeniem osobistej karty kierowcy do tachografu. Od tej chwili mierzone są wskazania prędkościomierza, aktywność kierowcy, czas jazdy oraz najważniejsze wydarzenia, np. przekroczenie granicy pomiędzy państwami. Aktualne regulacje zmierzają do jeszcze większej kontroli kierowców i rozbudowy tachografów cyfrowych o nowe opcje pomiaru czasu pracy kierowcy tira i jego aktywności.

Ciągnik siodłowy – ile godzin jazdy w miesiącu?

Dobowy czas jazdy kierowcy mieści się w limicie 9-10 godzin. W przypadku tygodnia jest to maksymalnie 56 godzin jazdy – 4 dni jazdy po 9 godzin oraz 2 dni jazdy po 10 godzin. Sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana gdy spojrzymy na czas pracy kierowcy tira z perspektywy dwóch tygodni, bądź miesiąca.

Przepisy przewidują ograniczenie dwutygodniowego okresu jazdy kierowcy do 90 godzin. Maksymalnie 56 godzin w jednym tygodniu, jednak nie więcej niż 90 godzin w perspektywie dwóch tygodni. Co więcej, każde 6 dób pracowniczych powinno kończyć się 45-godzinnym odpoczynkiem. Tym samym, przy miesiącu rozpoczynającym się w poniedziałek i mającym 31 dni, maksymalny czas pracy kierowcy tira przez jeden miesiąc wynosi 209 godzin.

ZOBACZ TEŻ: Czy zakup używanej ciężarówki to dobry pomysł?>>

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Jaką nawigację do samochodu ciężarowego wybrać? – ranking 2022

Spis treści Najlepsze nawigacje do ciężarówki 2022 – TL;DRJaką nawigację dla ciężarówki…

Co to jest tachograf cyfrowy i jak działa?

Spis treści Czym jest tachograf cyfrowy?Tachograf cyfrowy vs Tachograf analogowyPrzepisy dotyczące czasu…

Ubezpieczenie samochodu ciężarowego 2022 bez tajemnic

Spis treści Ubezpieczenie samochodu ciężarowego – ile kosztuje?Zakres ubezpieczenia samochodu ciężarowegoOd czego…

Sprzedaż pojazdów ciężarowych w 2022 roku

Spis treści Sprzedaż ciężarówek 2022Sprzedaż samochodów ciężarowych – jakie PKD?Popularne ciągniki siodłoweTransport…