Komisja Europejska przedstawiła założenia dotyczące wprowadzenia nowej normy emisji spalin EURO 7, która ma na celu m.in. dalsze ograniczenie zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony. W artykule przedstawimy kluczowe informacje na temat tej nowej regulacji, dowiesz się też na kiedy zaplanowane jest jej wprowadzenie oraz jakie niesie za sobą zmiany dla branży transportowej.
Kiedy wchodzi norma Euro 7?
Wraz z ogłoszeniem przez Komisję Europejską szczegółowych informacji dotyczących nowej normy emisji spalin Euro 7, pojawiły się również konkretne daty jej wprowadzenia. Norma ta zacznie obowiązywać producentów aut osobowych od 1 lipca 2025 r., a producentów pojazdów transportowych – od 1 lipca 2027 r.
Intencją KE jest oczywiście zapewnienie producentom samochodów ciężarowych oraz przewoźnikom odpowiedniej ilości czasu na dostosowanie się do nowych wymogów. Nowa norma emisji spalin EURO 7 z pewnością zrewolucjonizuje rynek motoryzacyjny oraz transportowy, stając się kamieniem milowym na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Norma Euro 7 – jakie zmiany wprowadzi?
Kluczową nowością normy Euro 7 jest wprowadzenie identycznych norm emisji zanieczyszczeń dla wszystkich pojazdów, niezależnie od rodzaju wykorzystywanego paliwa. Obejmie więc ona samochody ciężarowe z silnikami benzynowymi, samochody ciężarowe z silnikami diesla oraz również pojazdy z silnikami hybrydowymi oraz elektrycznymi. Wprowadzone zostaną również ograniczenia emisji tlenków azotu (NOx) dla silników diesla.
Zaskakującym elementem nowej normy Euro 7 są ograniczenia dotyczące ścieralności opon i elementów układów hamulcowych. W normie Euro 7 wprowadzono zapisy regulujące emisję formaldehydu, tlenku diazotu dla pojazdów ciężarowych oraz amoniaku dla pojazdów osobowych. Emisja cząstek z rur wydechowych ma zostać zredukowana o 13%.
Co warto zauważyć, norma Euro 7 wprowadza także dodatkowe wymagania w zakresie emisji ultradrobnych zanieczyszczeń (do 10 nanometrów) podczas eksploatacji opon oraz elementów układów hamulcowych dla wszystkich pojazdów, w tym również samochodów elektrycznych. W normie Euro 7 mają znaleźć się również wymogi dotyczące żywotności akumulatorów samochodów elektrycznych, chociaż konkretów na razie brak.
Norma Euro 7 – koszt dostosowania pojazdu
Według Komisji Europejskiej, dostosowanie pojazdu do wymogów Euro 7 będzie kosztowało producentów pojazdów ok. 120 euro dla aut osobowych i około 2600 euro w przypadku samochodów ciężarowych. W efekcie wprowadzenia tej normy do 2035 r. pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony zmniejszą emisję NOx, aż o 56%.