Spis treści
- Kto musi wykupić winietę na Litwę?
- Ile kosztują winiety na Litwę – aktualny cennik
- Ceny winiet (w EUR) na Litwie na dzień 30.05.2025 r. (źródło: keliumokestis.lt)
- Czy na Litwie są obowiązkowe winiety dla ciężarówek?
- Gdzie kupić winietę na Litwę – punkty sprzedaży i dystrybucja
- Jak działa system elektronicznych winiet na Litwie?
- Kary za brak winiety na Litwie
- Opłata za przejazd przez Mierzeję Kurońską (Neringa)
System opłat drogowych na Litwie, oparty na elektronicznych winietach, stanowi kluczowy element finansowania i utrzymania krajowej infrastruktury drogowej. Kierowcy pojazdów ciężarowych oraz autobusów, realizujący operacje transportowe na terytorium tego bałtyckiego państwa, muszą bezwzględnie dostosować się do obowiązujących regulacji.
Kto musi wykupić winietę na Litwę?
Litewski system opłat drogowych precyzyjnie określa kategorie pojazdów, których użytkownicy zobligowani są do uiszczenia opłaty w formie e-winiety. Obowiązek ten dotyczy przede wszystkim autobusów, klasyfikowanych w kategoriach M2 (pojazdy do przewozu osób, posiadające więcej niż 8 miejsc oprócz miejsca kierowcy, o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton) oraz M3 (pojazdy do przewozu osób, posiadające więcej niż 8 miejsc oprócz miejsca kierowcy, o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 5 ton).
Ponadto, systemem winiet objęte są pojazdy ciężarowe i dostawcze zdefiniowane w kategoriach N1 (pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony), N2 (pojazdy o DMC od 3,5 do 12 ton) oraz N3 (pojazdy o DMC przekraczającej 12 ton).
Samochody osobowe (kategoria M1) oraz motocykle i motorowery (kategoria L) są generalnie zwolnione z obowiązku posiadania winiety podczas poruszania się po głównych, płatnych arteriach komunikacyjnych Litwy. Niemniej jednak, szczegółowe i wyczerpujące wykazy wszystkich typów pojazdów zwolnionych, obejmujące potencjalnie pojazdy służb ratowniczych, wojskowych, specjalistycznych czy historycznych, a także te użytkowane przez osoby z niepełnosprawnościami, zawarte są w dedykowanych aktach prawnych.
Obligatoryjność posiadania e-winiety dotyczy korzystania z dróg precyzyjnie zdefiniowanej sieci głównych dróg krajowych na Litwie, obejmującej kluczowe autostrady. Do najważniejszych z nich należą: A1 Wilno–Kowno–Kłajpeda, A2 Wilno–Poniewież, A5 Kowno–Mariampol–Suwałki (granica z Polską) oraz A10 Poniewież–Pasvalys–Ryga (granica z Łotwą). Pełna lista obejmuje drogi od A1 do A18 oraz A20, których szczegółowe odcinki podlegające opłatom zostały wyszczególnione przez litewskiego administratora dróg.
Sprawdź również: Ceny paliw w Europie – lipiec 2025 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach
Ile kosztują winiety na Litwę – aktualny cennik
Struktura cenowa litewskich e-winiet jest zróżnicowana i uzależniona od kilku fundamentalnych parametrów pojazdu. Należą do nich: kategoria pojazdu (M2, M3, N1, N2, N3), liczba osi pojazdu oraz norma emisji spalin, jaką spełnia jednostka napędowa (klasa EURO). Wysokość opłaty zależy również od okresu ważności winiety.
Poniżej przedstawiamy ceny w formie przejrzystej tabeli – pamiętaj jednak, że mogły one ulec zmianie!
Aktualny cennik znajdziesz na stronie: https://pirkti.keliumokestis.lt/
Ceny winiet (w EUR) na Litwie na dzień 30.05.2025 r. (źródło: keliumokestis.lt)
N3 – Pojazd o masie przekraczającej 12 ton | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
N3
|
Nie więcej niż trzy osie | Co najmniej cztery osie | ||||||
1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | 1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | |
EURO 0 | 1801 | 179 | 91 | 29 | 3053 | 305 | 153 | 51 |
EURO I | 1566 | 157 | 79 | 26 | 2643 | 264 | 132 | 45 |
EURO II | 1355 | 135 | 68 | 22 | 2295 | 229 | 115 | 38 |
EURO III | 1178 | 118 | 60 | 19 | 1987 | 198 | 99 | 34 |
EURO IV | 1047 | 105 | 52 | 16 | 1677 | 175 | 86 | 29 |
EURO V | 911 | 91 | 46 | 14 | 1457 | 152 | 75 | 25 |
EURO VI | 828 | 83 | 41 | 13 | 1325 | 138 | 68 | 23 |
N2 – Pojazd o masie przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 12 ton (włącznie) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
N2
|
Nie więcej niż trzy osie | Co najmniej cztery osie | ||||||
1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | 1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | |
EURO 0 | 1382 | 137 | 67 | 29 | 3053 | 305 | 153 | 51 |
EURO I | 1201 | 120 | 59 | 26 | 2643 | 264 | 132 | 45 |
EURO II | 1039 | 103 | 51 | 22 | 2295 | 229 | 115 | 38 |
EURO III | 904 | 90 | 44 | 19 | 1987 | 198 | 99 | 34 |
EURO IV | 834 | 79 | 40 | 16 | 1447 | 137 | 69 | 29 |
EURO V | 726 | 69 | 35 | 14 | 1258 | 119 | 59 | 25 |
EURO VI | 660 | 62 | 31 | 13 | 1144 | 108 | 54 | 23 |
N1 – Pojazd o masie nieprzekraczającej 3,5 tony (włącznie) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
N1
|
Nie więcej niż trzy osie | Co najmniej cztery osie | ||||||
1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | 1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | |
EURO 0 | 810 | 75 | 38 | 16 | 1305 | 120 | 60 | 26 |
EURO I | 704 | 65 | 33 | 14 | 1129 | 104 | 52 | 23 |
EURO II | 609 | 56 | 28 | 12 | 981 | 90 | 45 | 19 |
EURO III | 530 | 49 | 25 | 10 | 849 | 78 | 39 | 17 |
EURO IV | 461 | 43 | 22 | 9 | 739 | 68 | 34 | 15 |
EURO V | 401 | 37 | 19 | 8 | 642 | 59 | 30 | 13 |
EURO VI | 365 | 34 | 17 | 7 | 584 | 54 | 27 | 12 |
M3 – Pojazd z więcej niż 8 miejscami dla pasażerów plus 1 miejsce kierowcy o masie przekraczającej 5 ton | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
M3
|
Nie więcej niż trzy osie | Co najmniej cztery osie | ||||||
1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | 1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | |
EURO 0 | 1466 | 139 | 70 | 29 | 2360 | 224 | 112 | 51 |
EURO I | 1274 | 121 | 61 | 26 | 2043 | 193 | 96 | 45 |
EURO II | 1102 | 104 | 53 | 22 | 1774 | 168 | 84 | 38 |
EURO III | 959 | 91 | 46 | 19 | 1536 | 146 | 72 | 34 |
EURO IV | 834 | 79 | 40 | 16 | 1336 | 127 | 63 | 29 |
EURO V | 726 | 69 | 35 | 14 | 1161 | 110 | 55 | 25 |
EURO VI | 660 | 62 | 31 | 13 | 1056 | 100 | 50 | 23 |
M2 – Pojazd z więcej niż 8 miejscami dla pasażerów plus 1 miejsce kierowcy o masie nieprzekraczającej 5 ton | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
M2
|
Nie więcej niż trzy osie | Co najmniej cztery osie | ||||||
1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | 1 rok | miesiąc | 7 dni | 1 dzień | |
EURO 0 | 810 | 75 | 38 | 16 | 1305 | 120 | 60 | 26 |
EURO I | 704 | 65 | 33 | 14 | 1129 | 104 | 52 | 23 |
EURO II | 609 | 56 | 28 | 12 | 981 | 90 | 45 | 19 |
EURO III | 530 | 49 | 25 | 10 | 849 | 78 | 39 | 17 |
EURO IV | 461 | 43 | 22 | 9 | 739 | 68 | 34 | 15 |
EURO V | 401 | 37 | 19 | 8 | 642 | 59 | 30 | 13 |
EURO VI | 365 | 34 | 17 | 7 | 584 | 54 | 27 | 12 |
Czy na Litwie są obowiązkowe winiety dla ciężarówek?
Tak! Od lutego 2018 roku na Litwie obowiązują elektroniczne winiety, które zastąpiły te papierowe. Te drugie były dostępne jeszcze do sierpnia 2018 roku, jednak od 21 sierpnia 2018 roku na Litwie obowiązuje jedynie elektroniczny system opłat drogowych.
Gdzie kupić winietę na Litwę – punkty sprzedaży i dystrybucja
Proces nabycia litewskiej e-winiety został zorganizowany w sposób umożliwiający zakup zarówno drogą elektroniczną, jak i w stacjonarnych punktach sprzedaży. Oficjalną stroną internetową dedykowaną temu celowi jest portal www.keliumokestis.lt.
Alternatywnie, e-winiety można nabyć w licznych stacjonarnych punktach sprzedaży winiet, do których należą przede wszystkim stacje benzynowe zlokalizowane na terytorium Litwy, punkty obsługi na przejściach granicznych oraz inne placówki handlowe oznaczone stosownymi symbolami informującymi o możliwości zakupu winiety. Orientacyjna mapa punktów dystrybucji jest dostępna na stronie litewskiego centrum informacji o ruchu drogowym, eismoinfo.lt.
Kupując winietę przez Internet lub w stacjonarnych punktach sprzedaży, kierowcy mają możliwość wyboru różnych okresów ważności – od dziennej, przez tygodniową i miesięczną, aż po roczną a zaczyna ona obowiązywać od określonej przez kupującego daty i godziny.
Sprawdź również: Ceny paliw w Europie – lipiec 2025 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach
Jak działa system elektronicznych winiet na Litwie?
Litewski system opłat drogowych bazuje na w pełni elektronicznym obiegu informacji. Po dokonaniu zakupu e-winiety, dane dotyczące jej ważności dla konkretnego numeru rejestracyjnego pojazdu są niezwłocznie zapisywane w centralnej bazie danych (EIS). Eliminuje to konieczność umieszczania jakichkolwiek fizycznych nośników, takich jak naklejki na szybę, na pojeździe.
Kontrola posiadania ważnej winiety jest realizowana przede wszystkim za pomocą zautomatyzowanych systemów. Kluczową rolę odgrywają tu kamery rozmieszczone strategicznie na sieci płatnych dróg, które automatycznie weryfikują numery rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Uzupełnieniem tego systemu są mobilne jednostki kontrolne, uprawnione do przeprowadzania wyrywkowych inspekcji.
Kierowcy mają możliwość samodzielnej weryfikacji statusu i ważności nabytej e-winiety za pośrednictwem portalu www.keliumokestis.lt, po wprowadzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu oraz kraju jego rejestracji. System przewiduje również określone procedury dotyczące korekty błędnie wprowadzonych danych.
Kary za brak winiety na Litwie
Naruszenie obowiązku posiadania ważnej e-winiety, bądź zakup winiety nieadekwatnej do kategorii pojazdu, skutkuje nałożeniem dotkliwych sankcji finansowych. Mandaty za tego typu wykroczenia oscylują w przedziale od 700 do 1000 EUR. Odpowiedzialność za uiszczenie opłaty i posiadanie prawidłowej winiety spoczywa na kierowcy lub, w zależności od okoliczności, na właścicielu bądź użytkowniku pojazdu.
Sprawdź również: Ceny paliw w Europie – lipiec 2025 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach
Opłata za przejazd przez Mierzeję Kurońską (Neringa)
Niezależnie od ogólnokrajowego systemu winiet obowiązującego na wyznaczonych drogach, na Litwie funkcjonuje również odrębna, lokalna opłata o charakterze ekologicznym za wjazd pojazdem mechanicznym na obszar Mierzei Kurońskiej, który jest administrowany przez gminę Neringa. Co istotne, opłata ta dotyczy wszystkich typów pojazdów mechanicznych, włączając w to samochody osobowe oraz motocykle.
Punkt poboru tej opłaty zlokalizowany jest w miejscowości Alksnynė. Płatności można dokonać za pomocą karty płatniczej, gotówki lub poprzez dedykowane systemy płatności online. Zgodnie z informacjami opublikowanymi na oficjalnej stronie internetowej gminy Neringa (neringa.lt), możemy tam znaleźć zróżnicowane stawki w zależności od sezonu oraz kategorii pojazdu.
W szczycie sezonu letniego (od 20 czerwca do 20 sierpnia), opłata za wjazd samochodem osobowym (M1) wynosi 50 EUR, natomiast dla kampera lub samochodu z przyczepą kempingową również 50 EUR. W tym samym okresie wprowadzono opłatę dla pojazdów wyłącznie elektrycznych w wysokości 25 EUR. Poza sezonem letnim (od 21 sierpnia do 19 czerwca) stawki są niższe – dla samochodu osobowego (M1) jest to 10 EUR, a pojazdy elektryczne są zwolnione z opłaty.
System opłat drogowych na Litwie, mimo pewnych planowanych modyfikacji, w dużej mierze bazować będzie na sprawdzonym mechanizmie e-winiet. Kluczowe dla profesjonalistów z branży transportowej pozostaje śledzenie oficjalnych komunikatów dotyczących rozszerzenia sieci płatnych dróg oraz ewentualnego wdrażania systemu e-tollingu, a także skrupulatne przestrzeganie obowiązku nabywania odpowiednich winiet dla realizowanych operacji transportowych.