Przeładowany samochód ciężarowy kara

Przeładowany samochód ciężarowy – kto ponosi odpowiedzialność za przekroczenie DMC? Kierowca czy przewoźnik? Jak wysoka może być kara? Jakie są skutki przeładowania samochodu ciężarowego?

Przeładowany samochód ciężarowy – jaka kara grozi 2023

Przekroczenie ustalonych limitów masy całkowitej lub ładowności pojazdu to nie tylko naruszenie przepisów, ale również droga do poważnych sankcji finansowych. Gdy Inspekcja Transportu Drogowego stwierdzi, że pojazd jest przeładowany, należy się liczyć się z konkretną karą pieniężną. W zależności od skali naruszenia, może ona oscylować w przedziale od 500 zł do 15000 zł.

Dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) pomiędzy 3,5 a 12 ton, grzywna może wynieść od 500 do 5000 zł. Jeżeli natomiast DMC przekracza 12 ton, kierowca musi liczyć się z karą od 1000 do 10000 zł. A jeśli chodzi o mniejsze pojazdy, czyli np. “busy”, o DMC w przedziale 2,5-3,5 ton, grzywna za przeładowanie takiego pojazdu oscyluje od 500 do 2000 zł.

Dodatkowo, dla pojazdów nienormatywnych, które nie przestrzegają zezwolenia na ruch lub łamią jego zasady, grzywna może wynieść nawet 15 tys. złotych. W niektórych sytuacjach, skutkiem kontroli i wykazania przekroczenia masy może być wymóg przeładunku towaru na inny samochód.

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy? – przewoźnik czy kierowca

W sytuacji, gdy samochód ciężarowy jest przeładowany, odpowiedzialność spoczywa na przewoźniku. To on musi zadbać o to, aby ładunek był odpowiednio rozłożony i nie przekraczał limitów. Jednak nie zawsze jedynie przewoźnik zostanie obciążony konsekwencjami.

Jeżeli jest on w stanie wykazać, że to kierowca zawodowy jest winny przeciążeniu pojazdu, wówczas to na barkach kierowcy może spocząć odpowiedzialność finansowa. W takim przypadku, kierowca może zostać obciążony karą do 500 zł. Ważne jest więc, aby obie strony – zarówno przewoźnik, jak i kierowca – byli świadomi swoich obowiązków oraz odpowiedzialności.

Skutki przeładowania samochodu ciężarowego

Przeładowanie samochodu ciężarowego ma swoje konsekwencje, które nie tylko obciążają przewoźnika, ale również wpływają na bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu na drodze. Przeładowany pojazd staje się zagrożeniem dla wszystkich!

Przy zwiększonej masie, droga hamowania wydłuża się, a sterowność pojazdu maleje, co zdecydowanie zwiększa ryzyko kolizji. Przeładowanie ma także negatywny wpływ na stan techniczny pojazdu.

Zwiększone zużycie części eksploatacyjnych to tylko jedna z konsekwencji – hamulce, zawieszenie, a także elementy przeniesienia napędu ulegają szybszemu zużyciu. Nie można zapomnieć również o zwiększonym zużyciu paliwa.

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zwracają uwagę, że nadmierny nacisk na oś przyczynia się także do szybszego zużycia nawierzchni drogowej, co sprawia, że nasze drogi wyglądają tak jak wyglądają.

Dlatego tak ważne jest, aby przewoźnicy, ale także odbiorcy towarów oraz inne podmioty świadczące usługi przewozowe, nie dopuszczali do przeładowania pojazdów. Ta odpowiedzialność spoczywa na całej branży transportowej.

Dopuszczalna Masa Całkowita i nacisk na oś

Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC) to wartość, która określa największy możliwy ciężar pojazdu, zgodny z warunkami jego homologacji. DMC uwzględnia zarówno masę własną pojazdu (wliczając płyny, paliwo, akumulator itd.), jak i masę ładunku, w tym kierowcę i ewentualnych pasażerów.

Nacisk na oś, z kolei, jest parametrem zależnym od budowy samochodu. Dla pojedynczej osi, maksymalna wartość nacisku wynosi 10 ton. Jeżeli mamy do czynienia z zespołem osi, wartości te są wyższe i zależą od odległości między osiami.

Przy odległości poniżej 1 metra, maksymalny nacisk wynosi 11 ton, dla odległości między 1 a 1,3 metra, maksymalny nacisk wynosi 16 ton, przy odległości od 1,3 do 1,8 metra, maksymalny nacisk to 18 ton, a jeśli odległość między osiami wynosi 1,8 metra lub więcej, maksymalny nacisk na oś wynosi 20 ton.

Punkty karne za przeładowany samochód ciężarowy

Regulacje prawne nie przewidują kar punktowych za przekroczenie dopuszczalnej masy ładunku. Oznacza to, że kierowca prowadzący pojazd o przekroczonej masie nie zostanie obciążony punktami karnymi. Mimo to, właściciel ciężarówki musi liczyć się z surowymi konsekwencjami finansowymi (kary od 500 do 15000 zł) jeśli kontrola drogowa wykaże przeciążenie pojazdu.

Dlatego zawsze warto zweryfikować wagę pojazdu przed rozpoczęciem trasy. Wielu przewoźników i firm logistycznych dysponuje własnymi wagami, co umożliwia skrupulatne sprawdzenie masy ładunku jeszcze na terenie firmy transportowej. Takie działanie gwarantuje nie tylko bezpieczny transport, ale również eliminuje ryzyko konieczności przeładowania towaru na inny pojazd w przypadku kontroli drogowej.

Najczęściej zadawane pytania

Jaka jest kara za przeładowanie samochodu ciężarowego?

Kary finansowe za przekroczenie dopuszczalnej masy samochodu ciężarowego mogą sięgać od 500 zł do nawet 15 000 zł, w zależności od masy pojazdu i stopnia przekroczenia limitu.

Kto ponosi odpowiedzialność za przeładowanie samochodu ciężarowego – przewoźnik czy kierowca?

Główną odpowiedzialność za przeładowanie samochodu ciężarowego ponosi przewoźnik. Niemniej jednak, jeśli przewoźnik jest w stanie wykazać, że kierowca swoim zaniedbaniem był odpowiedzialny za przeładowanie pojazdu, może to prowadzić do nałożenia na niego kary finansowej.

Jakie są konsekwencje przeładowania samochodu ciężarowego?

Przeładowanie samochodu ciężarowego może prowadzić do poważnych problemów, takich jak utrata sterowności pojazdu, wydłużenie jego drogi hamowania, szybsze zużycie części pojazdu i większe zużycie paliwa. Dodatkowo, przekroczenie dopuszczalnego nacisku na oś prowadzi do przyspieszonego zużycia nawierzchni dróg.

Czym jest DMC i maksymalny nacisk na oś?

DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita, to największa masa, jaką pojazd może legalnie mieć zgodnie z jego homologacją. Maksymalny nacisk na oś zależy od konstrukcji pojazdu i odległości między osiami, z ogólnym limitem 10 ton dla pojedynczej osi.

Czy za przekroczenie DMC dostanę punkty karne?

Nie, przepisy prawa nie przewidują nakładania punktów karnych za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej. Kara za takie wykroczenie jest wyłącznie finansowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Czym są „wyścigi słoni” na drogach?

Wyścigi słoni, choć określenie brzmi nieco humorystycznie, odnoszą się do poważnego problemu…

Drabina do cystern – kompleksowa obsługa pojazdów wielkogabarytowych

Czy wiesz, że branża TSL w Polsce generuje 6% PKB? Szacuje się,…

Kredyt hipoteczny dla kierowcy zawodowego na dietach – co warto wiedzieć?

Dochód przy kredycie hipotecznym jest podstawową kwestią, od której zależy zdolność kredytowa.…

W jaki sposób zorganizować międzynarodowy transport chłodniczy, który będzie bezpieczny dla przewożonego ładunku?

Organizacja międzynarodowego transportu chłodniczego jest kluczowa dla bezpieczeństwa i zachowania jakości przewożonych…