Spis treści
- 🚨 Winiety Czechy 2025 – opłaty drogowe dla pojazdów do 3,5 tony
- Winiety Czechy 2025 dla samochodów osobowych
- Winiety Czechy – ceny winiet 2025
- Gdzie kupić czeską e-winietę?
- Kara za brak winiety w Czechach
- Czy do Ostrawy potrzebna jest winieta 2025?
- 🚨 MYTO Czechy – system opłat dla transportu ciężkiego
- Stawki myta obowiązujące w Czechach od 1 stycznia 2025 roku
- Urządzenia pokładowe (OBU) w Czechach
- Rejestracja i zarządzanie kontem w systemie MYTO
- Mechanizmy kontroli w systemie MYTO
System opłat drogowych w Republice Czeskiej prezentuje złożoną strukturę, precyzyjnie rozgraniczającą obowiązki nałożone na użytkowników pojazdów o różnej dopuszczalnej masie całkowitej. Kierowcy pojazdów ciężarowych oraz autobusów korzystają z elektronicznego systemu poboru myta (myto.gov.cz), podczas gdy użytkownicy lżejszych pojazdów, głównie osobowych, zobligowani są do nabycia elektronicznej winiety (edalnice.cz). Poniższy artykuł szczegółowo analizuje oba systemy, ze szczególnym uwzględnieniem systemu MYTO, kluczowego dla branży transportu, spedycji i logistyki. Zacznijmy jednak od winiet dla samochodów osobowych w Czechach, które obowiązkowe są dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, poruszających się po autostradach.
🚨 Winiety Czechy 2025 – opłaty drogowe dla pojazdów do 3,5 tony
System opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i posiadających co najmniej cztery koła, opiera się na elektronicznych winietach (e-winietach). Motocykle oraz przyczepy są wyłączone z tego obowiązku. Zrozumienie zasad funkcjonowania czeskiego systemu winiet jest kluczowe dla każdego polskiego kierowcy planującego podróż do tego kraju. Poniżej znajdują się podstawowe informacje, które pomogą uniknąć nieporozumień i problemów na drodze.
Winiety Czechy 2025 dla samochodów osobowych
Czeska e-winieta, oficjalnie nazywana elektronická dálniční známka, to cyfrowy dowód uiszczenia opłaty za korzystanie z wyznaczonych, płatnych odcinków autostrad i niektórych dróg ekspresowych na terenie Republiki Czeskiej. Jest to opłata obligatoryjna dla określonej kategorii pojazdów.
Kluczową cechą e-winiety jest jej powiązanie bezpośrednio z numerem rejestracyjnym pojazdu oraz wybranym okresem ważności. Oznacza to, że nie musisz naklejać na szybie naklejki w fizycznej postaci – wszystko odbywa się w systemie elektronicznym.
Obowiązek wykupienia e-winiety w Czechach dotyczy kierowców pojazdów samochodowych (dwuśladowych) o co najmniej czterech kołach, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 tony. Kategoria ta obejmuje zdecydowaną większość pojazdów używanych przez polskich turystów i podróżujących służbowo, czyli samochodów osobowych, SUV-ów, kamperów o DMC do 3,5 tony oraz lekkich pojazdów dostawczych.
Kierowcy mają do wyboru cztery podstawowe rodzaje e-winiet, różniące się okresem ważności :
- Winieta 1-dniowa (jednodenní): Jest to nowość wprowadzona od 1 marca 2024 roku. Winieta ta jest ważna przez jeden, konkretnie wskazany podczas zakupu dzień kalendarzowy, od godziny 00:00 do 23:59:59 tego dnia.
- Winieta 10-dniowa (desetidenní): Obowiązuje przez dzień wskazany jako początkowy oraz przez kolejnych 9 dni kalendarzowych. Jej ważność kończy się o godzinie 23:59:59 ostatniego, dziesiątego dnia.
- Winieta 30-dniowa (třicetidenní): Jest ważna przez dzień wskazany jako początkowy oraz przez kolejnych 29 dni kalendarzowych, kończąc swoją ważność o 23:59:59 ostatniego, trzydziestego dnia.
- Winieta roczna (roční) / 365-dniowa: Ta winieta obowiązuje przez 365 dni, licząc od dnia wskazanego jako początkowy. Kończy swoją ważność o 23:59:59 ostatniego dnia tego 365-dniowego okresu. Co istotne, nie jest to już winieta na dany rok kalendarzowy, jak bywało w przeszłości.
Zasada rozpoczęcia ważności winiety w Czechach: Jeżeli winieta jest kupowana z opcją natychmiastowej ważności („od dziś”), jej bieg rozpoczyna się od momentu zarejestrowania płatności w czeskim systemie poboru opłat. W przypadku zakupu z odroczonym terminem ważności, winieta staje się aktywna o północy wybranego dnia.
Winiety Czechy – ceny winiet 2025
Winieta Czechy – pojazdy do 3,5 tony (CZK) | ||||
---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa / napędu
|
Roczna | 30-dniowa | 10-dniowa | 1-dniowa |
Paliwo standardowe | 2 440 | 460 | 290 | 210 |
Biometan | 1 220 | 230 | 140 | 100 |
Gaz ziemny CNG i LNG (nie dotyczy LPG) | 1 220 | 230 | 140 | 100 |
Hybryda typu plug-in (CO₂ maks. 50 g/km) | 610 | 110 | 70 | 50 |
Energia elektryczna lub wodór | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dla pojazdów elektrycznych i wodorowych zarejestrowanych poza granicami Czech wymagane jest złożenie wniosku (powiadomienia do operatora) o zwolnienie przedmiotowe z opłaty. Więcej informacji: https://edalnice.cz/pl/zwolnienie-z-oplaty/ |
Gdzie kupić czeską e-winietę?
Najwygodniejszą formą zakupu winiety jest skorzystanie z oficjalnego sklepu internetowego edalnice.cz, który umożliwia również zaplanowanie zakupu z maksymalnie trzymiesięcznym wyprzedzeniem i precyzyjne ustalenie daty rozpoczęcia jej ważności. Dla podmiotów zarządzających większą liczbą pojazdów przewidziano opcję zakupu grupowego.
Kara za brak winiety w Czechach
Kontrola posiadania ważnej winiety realizowana jest przez Policję Republiki Czeskiej oraz Administrację Celną. Wykorzystywane są do tego celu zarówno pojazdy patrolowe wyposażone w systemy automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, jak i stacjonarne kamery monitorujące ruch na płatnych odcinkach.
Kierowcy mogą samodzielnie zweryfikować status ważności swojej e-winiety poprzez portal edalnice.cz. Stwierdzenie braku ważnej winiety (o ile pojazd nie podlega zwolnieniu) może skutkować nałożeniem mandatu karnego w wysokości do 20 000 CZK. Znacznie surowsze konsekwencje, sięgające nawet 100 000 CZK, przewidziano za świadome nadużycie systemu zwolnień.
Sprawdź również: Ceny paliw w Europie – lipiec 2025 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach
Czy do Ostrawy potrzebna jest winieta 2025?
Jeśli jedziesz do Ostrawy przez polski i czeski Cieszyn, za mostem, już po czeskiej stronie, wybierz drogę nr 67 w kierunku Karwiny. Przed Karwiną zjedź na drogę nr 59 do Ostrawy. Winiety tam nie obowiązują a droga jest całkiem fajna plus ciekawsze widoki, niż ekrany na płatnej autostradzie!
🚨 MYTO Czechy – system opłat dla transportu ciężkiego
Elektroniczny system poboru opłat drogowych MYTO w Czechach, dedykowany pojazdom oraz zespołom pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony to rozwiązanie, którego operatorem jest konsorcjum CzechToll oraz SkyToll, działające pod nadzorem Ředitelství silnic a dálnic ČR (Dyrekcji Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej).
System MYTO obejmuje swoim zasięgiem nie tylko autostrady, ale również wyznaczone odcinki dróg pierwszej klasy, tworząc gęstą sieć ponad 1400 kilometrów płatnych tras. Obowiązek uiszczania opłat dotyczy wszystkich pojazdów, których DMC przekracza 3,5 tony, przy czym system taryfowy różnicuje stawki w zależności od kategorii pojazdu, w tym odrębnie traktując autobusy (kategorie M2 i M3).
Sama opłata za kilometr stanowi sumę kilku komponentów: opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej, opłaty za zanieczyszczenie powietrza, opłaty generowane przez hałas drogowy oraz, co stanowi istotną nowość ostatnich lat, opłaty wynikającej z emisji dwutlenku węgla (CO2).
Finalna stawka za przejechany kilometr jest wynikiem algorytmu, uwzględniającego kategorię drogi (autostrada lub droga I klasy), kategorię pojazdu, jego dopuszczalną masę całkowitą (z progami do 7,5 tony, od 7,5 do 12 ton oraz powyżej 12 ton), liczbę osi (od 2 do 5 i więcej), normę emisji spalin EURO (od EURO 0-IV, przez EURO V i EEV, po EURO VI i pojazdy zeroemisyjne – ZEV) oraz, co istotne, jedną z pięciu klas emisji CO2.
Stawki myta obowiązujące w Czechach od 1 stycznia 2025 roku
Pojazdy ciężarowe – autostrady – EURO 0-IV (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,8270 | 1,0221 | 1,5554 | 1,8100 | Klasa 1 |
7,5-12 ton | 1,5473 | 2,0481 | 2,8001 | 3,3875 | Klasa 1 |
≥12 ton | 3,5013 | 4,5898 | 5,8088 | 6,8249 | Klasa 1 |
Pojazdy ciężarowe – autostrady – EURO V, EEV (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,8184 | 1,0106 | 1,5408 | 1,7922 | Klasa 1 |
7,5-12 ton | 1,3697 | 1,8094 | 2,4973 | 3,0197 | Klasa 1 |
≥12 ton | 3,0364 | 4,0458 | 5,3367 | 6,3846 | Klasa 1 |
Pojazdy ciężarowe – autostrady – EURO VI (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,8152 | 1,0062 | 1,5352 | 1,7855 | Klasa 1 |
7,5-12 ton | 1,3026 | 1,7192 | 2,3668 | 2,8589 | Klasa 1 |
≥12 ton | 2,8007 | 3,6985 | 4,8717 | 5,8954 | Klasa 1 |
3,5-7,5 tony | 0,7983 | 0,9850 | 1,4981 | 1,7412 | Klasa 2 |
7,5-12 ton | 1,2857 | 1,6980 | 2,3297 | 2,8146 | Klasa 2 |
≥12 ton | 2,7838 | 3,6773 | 4,8346 | 5,8511 | Klasa 2 |
3,5-7,5 tony | 0,7813 | 0,9638 | 1,4611 | 1,6970 | Klasa 3 |
7,5-12 ton | 1,2687 | 1,6767 | 2,2927 | 2,7704 | Klasa 3 |
≥12 ton | 2,7668 | 3,6561 | 4,7976 | 5,8069 | Klasa 3 |
3,5-7,5 tony | 0,6456 | 0,7942 | 1,1643 | 1,3427 | Klasa 4 |
7,5-12 ton | 1,1331 | 1,5072 | 1,9959 | 2,4162 | Klasa 4 |
≥12 ton | 2,6311 | 3,4865 | 4,5008 | 5,4527 | Klasa 4 |
Pojazdy ciężarowe – autostrady – ZEV (Pojazdy bezemisyjne) (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,4506 | 0,5508 | 0,7510 | 0,8512 | Klasa 5 (ZEV) |
7,5-12 ton | 0,8601 | 1,1563 | 1,4657 | 1,7821 | Klasa 5 (ZEV) |
≥12 ton | 2,2538 | 3,0277 | 3,8422 | 4,6572 | Klasa 5 (ZEV) |
Pojazdy ciężarowe – drogi klasy I – EURO 0-IV (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,4196 | 0,5444 | 0,8751 | 1,0582 | Klasa 1 |
7,5-12 ton | 0,9511 | 1,2609 | 1,7891 | 2,1627 | Klasa 1 |
≥12 ton | 2,1896 | 2,8425 | 3,5775 | 4,1209 | Klasa 1 |
Pojazdy ciężarowe – drogi klasy I – EURO V, EEV (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,4110 | 0,5329 | 0,8605 | 1,0404 | Klasa 1 |
7,5-12 ton | 0,7735 | 1,0222 | 1,4863 | 1,7949 | Klasa 1 |
≥12 ton | 1,7247 | 2,2985 | 3,1054 | 3,6806 | Klasa 1 |
Pojazdy ciężarowe – drogi klasy I – EURO VI (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,4078 | 0,5285 | 0,8549 | 1,0337 | Klasa 1 |
7,5-12 ton | 0,7064 | 0,9320 | 1,3558 | 1,6341 | Klasa 1 |
≥12 ton | 1,4890 | 1,9512 | 2,6404 | 3,1914 | Klasa 1 |
3,5-7,5 tony | 0,3987 | 0,5170 | 0,8308 | 1,0050 | Klasa 2 |
7,5-12 ton | 0,6973 | 0,9205 | 1,3316 | 1,6053 | Klasa 2 |
≥12 ton | 1,4799 | 1,9398 | 2,6163 | 3,1626 | Klasa 2 |
3,5-7,5 tony | 0,3894 | 0,5055 | 0,8068 | 0,9763 | Klasa 3 |
7,5-12 ton | 0,6881 | 0,9090 | 1,3077 | 1,5767 | Klasa 3 |
≥12 ton | 1,4706 | 1,9282 | 2,5923 | 3,1339 | Klasa 3 |
3,5-7,5 tony | 0,3159 | 0,4136 | 0,6143 | 0,7463 | Klasa 4 |
7,5-12 ton | 0,6146 | 0,8171 | 1,1151 | 1,3467 | Klasa 4 |
≥12 ton | 1,3971 | 1,8363 | 2,3998 | 2,9040 | Klasa 4 |
Pojazdy ciężarowe – drogi klasy I – ZEV (Pojazdy bezemisyjne) (CZK/km) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Liczba osi |
Klasa CO₂
|
|||
2 osie | 3 osie | 4 osie | ≥5 osi | ||
3,5-7,5 tony | 0,2106 | 0,2808 | 0,3510 | 0,4312 | Klasa 5 (ZEV) |
7,5-12 ton | 0,4403 | 0,5916 | 0,7507 | 0,9116 | Klasa 5 (ZEV) |
≥12 ton | 1,1526 | 1,5486 | 1,9651 | 2,3779 | Klasa 5 (ZEV) |
Autobusy M2/M3 – autostrady (CZK/km) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Klasy emisji EURO / CO₂ | |||||||
EURO 0-IV (CO₂ klasa 1) |
EURO V, EEV (CO₂ klasa 1) |
EURO VI (CO₂ klasa 1) |
ZEV (CO₂ klasa 5) |
|||||
2 osie | ≥3 osi | 2 osie | ≥3 osi | 2 osie | ≥3 osi | 2 osie | ≥3 osi | |
3,5-7,5 tony | 0,4156 | 0,5483 | 0,4079 | 0,5380 | 0,4050 | 0,5340 | 0,3705 | 0,4907 |
7,5-12 ton | 0,6717 | 0,8996 | 0,5740 | 0,7683 | 0,5371 | 0,7187 | 0,4735 | 0,6362 |
≥12 ton | 0,7932 | 1,0626 | 0,6770 | 0,9065 | 0,6330 | 0,8474 | 0,5634 | 0,7569 |
Autobusy M2/M3 – drogi klasy I (CZK/km) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Masa pojazdu
|
Klasy emisji EURO / CO₂ | |||||||
EURO 0-IV (CO₂ klasa 1) |
EURO V, EEV (CO₂ klasa 1) |
EURO VI (CO₂ klasa 1) |
ZEV (CO₂ klasa 5) |
|||||
2 osie | ≥3 osi | 2 osie | ≥3 osi | 2 osie | ≥3 osi | 2 osie | ≥3 osi | |
3,5-7,5 tony | 0,2212 | 0,2903 | 0,2135 | 0,2800 | 0,2106 | 0,2760 | 0,1905 | 0,2507 |
7,5-12 ton | 0,4260 | 0,5708 | 0,3283 | 0,4395 | 0,2914 | 0,3899 | 0,2422 | 0,3254 |
≥12 ton | 0,5036 | 0,6749 | 0,3874 | 0,5188 | 0,3434 | 0,4597 | 0,2882 | 0,3872 |
Urządzenia pokładowe (OBU) w Czechach
Nieodzownym elementem umożliwiającym korzystanie z płatnej sieci dróg w ramach systemu MYTO jest urządzenie pokładowe (On-Board Unit, OBU). Jego prawidłowa aktywacja i konfiguracja, w tym wprowadzenie dokładnych danych dotyczących liczby osi i masy pojazdu, są kluczowe dla poprawnego naliczania opłat. Urządzenia te można uzyskać po zarejestrowaniu się w systemie i wpłaceniu kaucji, która przykładowo dla standardowego OBU wynosi aktualnie 2468 CZK.
Dostępne są dwa główne tryby płatności: system przedpłacony (pre-paid), wymagający regularnego doładowywania konta użytkownika odpowiednią kwotą, oraz system płatności odroczonych (post-paid), dedykowany głównie dużym flotom i wymagający zazwyczaj przedstawienia odpowiedniego zabezpieczenia finansowego, na przykład w formie gwarancji bankowej lub akceptacji określonych kart flotowych.
Sprawdź również: Winieta Litwa 2025 – gdzie zamówić i ile kosztuje winieta?
Rejestracja i zarządzanie kontem w systemie MYTO
Proces rejestracji w systemie MYTO, obowiązkowy dla wszystkich użytkowników pojazdów podlegających opłatom, może zostać przeprowadzony za pośrednictwem Portalu Klienta na stronie myto.gov.cz lub w jednym z licznych punktów kontaktowych i dystrybucyjnych.
Wymaga on przedstawienia stosownych dokumentów identyfikacyjnych firmy oraz pojazdu, przy czym szczegółowe wykazy dla podmiotów zarejestrowanych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce, są precyzyjnie określone przez operatora.
Przewoźnicy zobowiązani są do prawidłowego określenia i zgłoszenia klasy emisji CO2 dla każdego z pojazdów floty, co zazwyczaj odbywa się na podstawie dokumentów homologacyjnych pojazdu. System MYTO umożliwia weryfikację tych danych, a ich prawidłowość ma bezpośredni wpływ na finalną wysokość ponoszonych opłat.
Mechanizmy kontroli w systemie MYTO
Administracja Celna Republiki Czeskiej sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów systemu MYTO, wykorzystując do tego celu zarówno stacjonarne bramownice kontrolne, jak i mobilne jednostki patrolowe. Wykrycie nieprawidłowości, takich jak brak zarejestrowanego OBU, jego nieprawidłowe użytkowanie, niedostateczne środki na koncie pre-paid czy błędnie zadeklarowane parametry pojazdu, może skutkować nałożeniem dotkliwych sankcji finansowych, sięgających w postępowaniu administracyjnym nawet 100 000 CZK.
Sprawdź również: Opłaty drogowe GO Maut dla samochodów ciężarowych w Austrii