Na początku lat 50. produkcja samochodów ciężarowych Škody została przeniesiona z zakładów Avia w Pradze do Liberca znajdującego się w ówczesnej północnej Czechosłowacji. Chwilę później zakłady przekształcono w Liberecke Automobilove Zavody, w skrócie LIAZ (Liberecke Automobilove Zavody).

Początek historii, czyli Škoda-706KT i 706MT

Montaż nowych pojazdów Škoda-706KT i 706MT rozpoczął się w Mnichovie Hradiště, silniki produkowano w Hinichovie, a w dalszym okresie w Jabloncu nad Nisem. Te proste ale i bardzo wytrzymałe maszyny stały się podstawą oferty ciężkich samochodów ciężarowych LIAZ 100 z kabiną nad silnikiem, które z marszu zaczęły podbijać rynki krajów mocno uprzemysłowionych i rozwijających się. Pojazdy opracowane w zakładach produkcyjnych LIAZ zostały samodzielnym brandem LIAZ, który na 20 lat zastąpił pojazdy Škody na rynku.

LIAZ – zakłady w Czechach i na Słowacji

Na przestrzeni lat zakłady LIAZ mieściły się w Rýnovice, Mnichovo Hradiště (baza B+R oraz produkcja części podwozia), Liberec-Hanychov (produkcja silników oraz osi przedniej i tylnej), Liberec-Ostašov (bloki silnika oraz wahacze), Mělník (głównie produkcja ram podwozi), Zvolen (Słowacja – montażownia), Přerov – montaż ciągników siodłowych, Veľký Krtíš (Słowacja – silniki i wały), Holýšov (głównie kabiny) oraz SIZ Jablonec nad Nisou.

Pierwsza seria LIAZ 100 składała się z 2-osiowych ciężarówek oraz ciągników siodłowych. W 1974 roku rozpoczęto produkcję ciągnika siodłowego LIAZ 100.45, a w 1975 – 8,5-tonowego samochodu ciężarowego LIAZ 100.05. Druga generacja samochodów ciężarowych LIAZ miała swoją premierę już na początku lat osiemdziesiątych.

W 1984 r. wraz z powstaniem składanej wersji pierwszej kabiny zaprezentowano gamę LIAZ 110, która otrzymała tylne zawieszenie pneumatyczne, a także serię 3-osiowych samochodów ciężarowych LIAZ 122 (6×2), składającą się z samochodu ciężarowego z płaską podłogą LIAZ 122.03 i ciągnika siodłowego LIAZ 122.48.

Czytaj również:  Jaką nawigację do samochodu ciężarowego wybrać? - ranking 2025

LIAZ i Rajdy Paryż-Dakar

W latach 1984-1985 zbudowano kilka ciężarówek LIAZ 100.55D (4×4) dedykowanych Rajdowi Paryż-Dakar (a dokładniej rzecz ujmując Paryż – Algier – Dakar), co dało życie nowej serii LIAZ 111 (4×4) z napędem na wszystkie koła. W 1987 roku model LIAZ 111.154 (4×4) osiągnął najlepszy wynik dla LIAZ, zajmując trzecie miejsce w drużynowej klasyfikacji generalnej.

W komentarzach pod relacjami z tych wydarzeń, można przeczytać wspomnienia osób, które miały okazję być wyprzedzane na autostradzie, przez pojazdy udające się na Rajd Dakar – Paryż. W tamtych czasach rozpędzona do 140 km/h ciężarówka musiała robić piekielne wrażenie.

Silniki LIAZ – jakie wersje były dostępne?

Od 1987 r. rozpoczęto produkcję wywrotek LIAZ 150 (4×2) i LIAZ 151 (4×4), które ostatecznie zastąpiły starą serię Škoda 706MT oraz drugą podstawową gamę LIAZ 200, która różniła się jedynie wzmocnioną izolacją akustyczną kabiny i hamulcami ABS. Wszystkie pojazdy można było zamówić z jednym z pięciorzędowych, sześciocylindrowych silników Diesla M630 (11946 cm3) z bezpośrednim wtryskiem, kilkoma rodzajami skrzyń biegów i czterema rodzajami rozstawu osi. W latach 80-tych silnik ten był dostępny w wersjach M634, M636, M637, M638 i M640 o mocy od 210 do 320 KM, w tym również w wersjach z turbodoładowaniem.

Upadek Czechosłowacji, czyli o początku końca LIAZ

Mimo to zakład LIAZ nie był w stanie stworzyć pojazdów w pełni odpowiadających surowym wymogom krajów Europy Zachodniej. Już pod koniec lat 80-tych popyt na samochody ciężarowe LIAZ gwałtownie spadał. Do problemów ekonomicznych początku lat 90. doszedł rozpad Czechosłowacji. W nowych warunkach ekonomicznych firma nie tylko straciła swoje główne rynki zagraniczne, ale również nie była w stanie skutecznie konkurować na krajowym podwórku. W tym czasie LIAZ podjął działania naprawcze i postanowił znacznie unowocześnić swoją ofertę.

W latach 1990-1992 firma zaprezentowała ciągniki siodłowe LIAZ 110.573 z większą kabiną Maxi i ABS oraz model LIAZ 230.575, po raz pierwszy wyposażony w rzędowy 6-cylindrowy 4-suwowy silnik Detroit Diesel serii 60 (12742 cm3, 365-400 KM).

W 1992 roku rozpoczęła się prywatyzacja przedsiębiorstw LIAZ. W 1995 roku głównym udziałowcem została Škoda, a nowa spółka akcyjna otrzymała nazwę Škoda-LIAZ. Od tego czasu wszystkie produkty otrzymały nową nazwę marki, Škoda-LIAZ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Czy wynajem samochodu ciężarowego się opłaca? Sprawdź, co musisz wiedzieć!

Spis treści Na czym polega wynajem samochodów ciężarowych?Wynajem krótkoterminowy vs. Wynajem długoterminowyPodmioty…

Dlaczego ta folia stretch to MUST-HAVE w Twoim magazynie?

Spis treści Najlepszy stretch do magazynuKtórą folię wybrać?Która folia będzie najlepsza dla…

Transport całopojazdowy w eksporcie do Niemiec – praktyczny przewodnik

Spis treści Przestrzeganie rygorystycznych norm ADR w transporcie ciężarowym do NiemiecZarządzanie czasem…

Jak wybrać niezawodną firmę spedycyjną? Poradnik dla przedsiębiorców

Spis treści Usługi spedycyjne, czyli jakie?Dobra firma spedycyjna – czym się wyróżnia?Kontakt…