System opłat drogowych w Austrii, kraju o strategicznym znaczeniu dla europejskiego tranzytu, opiera się na dwóch fundamentalnych filarach, zróżnicowanych pod względem kategorii pojazdów. Dla pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej (tzGm) przekraczającej 3,5 tony, obligatoryjny jest zaawansowany system elektronicznego poboru opłat GO-Maut. Natomiast użytkownicy pojazdów lżejszych, w tym samochodów osobowych i motocykli, zobligowani są do nabycia tradycyjnej winiety.
🚨 Winiety Austria 2025 dla samochodów osobowych i motocykli
Obowiązkowi posiadania winiety podlegają samochody osobowe, motocykle oraz pojazdy kempingowe (kampery) do 3,5 tony poruszające się po austriackich autostradach i drogach ekspresowych. Chociaż niniejszy artykuł, z racji tematyki naszego serwisu, koncentruje się na systemie GO-Maut, dla kompletności obrazu austriackich regulacji drogowych, warto przyjrzeć się również winietom dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Dostępne są dwa podstawowe typy winiet: tradycyjna winieta naklejana na szybę (Klebevignette) oraz winieta elektroniczna (Digitale Vignette), która powiązywana jest z numerem rejestracyjnym pojazdu. Kierowcy mogą wybierać spośród winiet 1-dniowych (dostępnych praktycznie wyłącznie online), 10-dniowych, 2-miesięcznych oraz rocznych. Winieta roczna na 2025 rok (w kolorze morskiej zieleni) zachowuje ważność winiety od 1 grudnia 2024 roku do 31 stycznia 2026 roku.
Sprawdź również: Ceny paliw w Europie – grudzień 2025 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach
Ceny winiet w Austrii 2025
Koszt winiety austriackiej uzależniony jest od dwóch głównych czynników: kategorii pojazdu oraz wybranego okresu ważności. Ceny winiet na rok 2025 zostały oficjalnie ogłoszone przez ASFINAG i obowiązują od 1 grudnia 2024 roku. Należy pamiętać, że podane poniżej ceny w EUR są cenami oficjalnymi; ceny w PLN u pośredników mogą się różnić w zależności od kursu walut i marży sprzedającego.
Poniżej przedstawiamy ceny w formie przejrzystej tabeli – pamiętaj jednak, że mogły one ulec zmianie!
Aktualny cennik znajdziesz na stronie: https://shop.asfinag.at/pl/
Ceny winiet w Austrii na dzień 30.05.2025 r. (w EUR, z 20% VAT)
| Winieta Austria – samochody osobowe i motocykle (ceny w EUR z VAT) | ||||
|---|---|---|---|---|
|
Typ pojazdu
|
Okres ważności | |||
| 1 dzień | 10 dni | 2 miesiące | 1 rok | |
| Samochody osobowe | 9,30 | 12,40 | 31,10 | 103,80 |
| Motocykle | 3,70 | 4,90 | 12,40 | 41,50 |
Gdzie kupić winiety na Austrię?
Winiety można kupić online (np. przez sklep internetowy ASFINAG, z zastrzeżeniem 18-dniowej karencji na aktywację dla konsumentów przy niektórych typach winiet elektronicznych, lub u autoryzowanych partnerów oferujących natychmiastową ważność), a także w licznych punktach sprzedaży, takich jak stacje benzynowe, kioski czy automobilkluby.
Brak ważnej winiety skutkuje nałożeniem opłaty zastępczej w wysokości 120 EUR dla samochodów lub 65 EUR dla motocykli. Należy również pamiętać, że winieta (zarówno dla pojazdów lekkich, jak i system GO-Maut dla ciężkich) nie zwalnia z konieczności uiszczenia dodatkowych opłat na wspomnianych wcześniej odcinkach specjalnych (Sondermautstrecken).
Sprawdź również: Opłaty drogowe, winiety i system HU-GO na Węgrzech
🚨 System GO-Maut w Austrii dla pojazdów ciężarowych
Austriacki system GO-Maut stanowi zaawansowane technologicznie rozwiązanie, umożliwiające elektroniczne naliczanie opłat za korzystanie z sieci autostrad i dróg ekspresowych przez pojazdy ciężarowe oraz autobusy, których technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. System ten, działający w oparciu o technologię mikrofalową (DSRC – Dedicated Short Range Communication), wymaga wyposażenia każdego pojazdu w specjalne urządzenie pokładowe, znane jako GO-Box.
GO-Maut: Opłaty drogowe dla samochodów ciężarowych w Austrii
System taryfowy GO-Maut nacharakteryzuje się wieloskładnikową strukturą, precyzyjnie odzwierciedlającą rzeczywiste koszty użytkowania infrastruktury oraz wpływ pojazdu na środowisko. Łączna stawka za kilometr składa się z opłaty za infrastrukturę, zróżnicowanej na podstawie klasy emisji CO₂, oraz dopłat za zanieczyszczenie powietrza i obciążenie hałasem, których wysokość zależy od normy emisji spalin EURO danego pojazdu.
Dodatkowo, w skład taryfy wchodzi dedykowana dopłata za emisje CO₂. Ostateczna wysokość opłaty jest również funkcją liczby osi pojazdu (kategorie 2, 3 oraz 4 i więcej osi) oraz długości rzeczywiście pokonanego płatnego odcinka.
Poniżej przedstawiono zsyntetyzowaną tabelę taryf GO-Maut obowiązujących od 1 stycznia 2025 roku, wyrażonych w euro za kilometr, bez uwzględnienia 20% podatku VAT. Należy podkreślić, iż jest to uproszczona prezentacja, a szczegółowe dane, w tym specyficzne stawki dla autobusów w określonych klasach emisji CO₂, zawarte są w oficjalnych publikacjach ASFINAG.
Taryfy GO-Maut 2025 dla pojazdów ciężarowych, kamperów i autobusów (EUR/km, bez 20% VAT)
| Pojazdy ciężarowe i kampery – opłata za kilometr (EUR, bez 20% VAT) | ||||
|---|---|---|---|---|
|
Klasa emisji CO₂ / EURO
|
Liczba osi | |||
| Opis | 2 osie (Kat. 2) |
3 osie (Kat. 3) |
4+ osie (Kat. 4+) |
|
| Klasa emisji CO₂ 5 | Pojazdy bezemisyjne | 0,0577 | 0,0796 | 0,1179 |
| Klasa emisji CO₂ 4 | EURO VI | 0,2336 | 0,3255 | 0,4841 |
| Klasa emisji CO₂ 3 | EURO VI | 0,2535 | 0,3529 | 0,5255 |
| Klasa emisji CO₂ 2 | EURO VI | 0,2545 | 0,3543 | 0,5275 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO VI | 0,2566 | 0,3571 | 0,5317 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO V i EEV | 0,2696 | 0,3771 | 0,5577 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO IV | 0,2856 | 0,3951 | 0,5837 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO 0 – III | 0,2996 | 0,4161 | 0,6127 |
| Autobusy – opłata za kilometr (EUR, bez 20% VAT) | ||||
|---|---|---|---|---|
|
Klasa emisji CO₂ / EURO
|
Liczba osi | |||
| Opis | 2 osie (Kat. 2) |
3 osie (Kat. 3) |
4+ osie (Kat. 4+) |
|
| Klasa emisji CO₂ 5 | Pojazdy bezemisyjne | 0,0577 | 0,0796 | 0,1179 |
| Klasa emisji CO₂ 4 | EURO VI | – | – | – |
| Klasa emisji CO₂ 3 | EURO VI | – | – | – |
| Klasa emisji CO₂ 2 | EURO VI | – | – | – |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO VI | 0,2484 | 0,3461 | 0,5156 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO V i EEV | 0,2614 | 0,3661 | 0,5416 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO IV | 0,2774 | 0,3841 | 0,5676 |
| Klasa emisji CO₂ 1 | EURO 0 – III | 0,2914 | 0,4051 | 0,5966 |
GO-Box dla samochodów ciężarowych – gdzie kupić?
Urządzenie GO-Box zamawiasz i odbierasz w punkcie sprzedaży GO. Do jego uzyskania niezbędne jest przedstawienie dowodu rejestracyjnego pojazdu ciężarowego. Opłata manipulacyjna to w tym momencie 5 EUR.
GO-Boxa należy doładować za co najmniej 75 EUR, można również skorzystać z możliwości płatności po podróży, jednak w tym przypadku niezbędny jest zatwierdzony środek płatności (karta debetowa lub karta kredytowa, możliwe też jest wpięcie do systemu GO-Box, popularnych w Polsce kart paliwowych, takich jak Routex, UTA czy DKV).
Mechanizm działania i aktywacja urządzenia GO-Box
Urządzenie GO-Box, montowane na wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu, komunikuje się z bramownicami systemu, rozmieszczonymi wzdłuż płatnych odcinków dróg, rejestrując przejechane kilometry. Kierowcy pozyskują GO-Box w jednym z licznych punktów dystrybucji (GO-Vertriebsstellen), które znajdują się m.in. na stacjach benzynowych czy dedykowanych punktach obsługi, zarówno na terenie Austrii, jak i w regionach przygranicznych.
Proces aktywacji urządzenia wiąże się z koniecznością podania kluczowych danych pojazdu, takich jak numer rejestracyjny, kraj rejestracji, liczba osi oraz klasa emisji EURO, które mają bezpośredni wpływ na wysokość naliczanej taryfy. System oferuje dwie metody rozliczeń: Pre-Pay (przedpłata) oraz Post-Pay (płatność odroczona), przy czym ta druga opcja najczęściej wymaga przedstawienia odpowiedniej karty paliwowej lub kredytowej akceptowanej przez operatora systemu, firmę ASFINAG.
Specjalne taryfy dla odcinków specjalnych i A12 Inntal
Należy pamiętać, że wybrane odcinki austriackiej sieci drogowej, określane jako Sondermautstrecken (odcinki z opłatą specjalną), podlegają odrębnym regulacjom taryfowym w ramach systemu GO-Maut. Dotyczy to autostrady A9 Pyhrn (tunele Gleinalm i Bosruck), A10 Tauern (tunele Tauern i Katschberg), A11 Karawanken (tunel Karawanken), A13 Brenner oraz drogi ekspresowej S16 Arlberg (tunel Arlberg).
Co więcej, na odcinku autostrady A12 Inntal, pomiędzy granicą państwa w Kufstein a węzłem Innsbruck-Amras (tzw. odcinek Unterinntal), stosuje się taryfę podstawową GO-Maut podwyższoną o 25%. Operator systemu ASFINAG publikuje dedykowane zestawienia taryf dla tych specyficznych odcinków.
Kontrola i sankcje w systemie GO-Maut
System kontroli prawidłowości uiszczania opłat GO-Maut jest wielopoziomowy i obejmuje zarówno stacjonarne punkty kontrolne, mobilne jednostki kontrolne ASFINAG, jak i automatyczne systemy nadzoru. Stwierdzenie braku urządzenia GO-Box, jego nieprawidłowego działania, błędnie zadeklarowanych danych (np. liczby osi) lub braku środków na koncie Pre-Pay skutkuje nałożeniem dotkliwych kar finansowych, które mogą sięgać kilku tysięcy euro.
Dlatego niezwykle istotne jest skrupulatne przestrzeganie wszystkich procedur związanych z użytkowaniem systemu opłat drogowych w Austrii. Podróż do Austrii samochodem wymaga odpowiedniego przygotowania i znajomości obowiązujących regulacji, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów i komplikacji podczas przejazdu przez austriackie drogi płatne.