Winiety Austria – gdzie zamówić i ile kosztuje winieta na Austrię? (+GO Box)

System opłat drogowych w Austrii, kraju o strategicznym znaczeniu dla europejskiego tranzytu, opiera się na dwóch fundamentalnych filarach, zróżnicowanych pod względem kategorii pojazdów. Dla pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej (tzGm) przekraczającej 3,5 tony, obligatoryjny jest zaawansowany system elektronicznego poboru opłat GO-Maut. Natomiast użytkownicy pojazdów lżejszych, w tym samochodów osobowych i motocykli, zobligowani są do nabycia tradycyjnej winiety.

🚨 Winiety Austria 2025 dla samochodów osobowych i motocykli

Obowiązkowi posiadania winiety podlegają samochody osobowe, motocykle oraz pojazdy kempingowe (kampery) do 3,5 tony poruszające się po austriackich autostradach i drogach ekspresowych. Chociaż niniejszy artykuł, z racji tematyki naszego serwisu, koncentruje się na systemie GO-Maut, dla kompletności obrazu austriackich regulacji drogowych, warto przyjrzeć się również winietom dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Dostępne są dwa podstawowe typy winiet: tradycyjna winieta naklejana na szybę (Klebevignette) oraz winieta elektroniczna (Digitale Vignette), która powiązywana jest z numerem rejestracyjnym pojazdu. Kierowcy mogą wybierać spośród winiet 1-dniowych (dostępnych praktycznie wyłącznie online), 10-dniowych, 2-miesięcznych oraz rocznych. Winieta roczna na 2025 rok (w kolorze morskiej zieleni) zachowuje ważność winiety od 1 grudnia 2024 roku do 31 stycznia 2026 roku.

Sprawdź również: Ceny paliw w Europie – grudzień 2025 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach

Ceny winiet w Austrii 2025

Koszt winiety austriackiej uzależniony jest od dwóch głównych czynników: kategorii pojazdu oraz wybranego okresu ważności. Ceny winiet na rok 2025 zostały oficjalnie ogłoszone przez ASFINAG i obowiązują od 1 grudnia 2024 roku. Należy pamiętać, że podane poniżej ceny w EUR są cenami oficjalnymi; ceny w PLN u pośredników mogą się różnić w zależności od kursu walut i marży sprzedającego.

Poniżej przedstawiamy ceny w formie przejrzystej tabeli – pamiętaj jednak, że mogły one ulec zmianie!

Aktualny cennik znajdziesz na stronie: https://shop.asfinag.at/pl/ 

Ceny winiet w Austrii na dzień 30.05.2025 r. (w EUR, z 20% VAT)

Winieta Austria – samochody osobowe i motocykle (ceny w EUR z VAT)
Typ pojazdu
Okres ważności
1 dzień 10 dni 2 miesiące 1 rok
Samochody osobowe 9,30 12,40 31,10 103,80
Motocykle 3,70 4,90 12,40 41,50

Gdzie kupić winiety na Austrię?

Winiety można kupić online (np. przez sklep internetowy ASFINAG, z zastrzeżeniem 18-dniowej karencji na aktywację dla konsumentów przy niektórych typach winiet elektronicznych, lub u autoryzowanych partnerów oferujących natychmiastową ważność), a także w licznych punktach sprzedaży, takich jak stacje benzynowe, kioski czy automobilkluby.

Brak ważnej winiety skutkuje nałożeniem opłaty zastępczej w wysokości 120 EUR dla samochodów lub 65 EUR dla motocykli. Należy również pamiętać, że winieta (zarówno dla pojazdów lekkich, jak i system GO-Maut dla ciężkich) nie zwalnia z konieczności uiszczenia dodatkowych opłat na wspomnianych wcześniej odcinkach specjalnych (Sondermautstrecken).

Sprawdź również: Opłaty drogowe, winiety i system HU-GO na Węgrzech

🚨 System GO-Maut w Austrii dla pojazdów ciężarowych

Austriacki system GO-Maut stanowi zaawansowane technologicznie rozwiązanie, umożliwiające elektroniczne naliczanie opłat za korzystanie z sieci autostrad i dróg ekspresowych przez pojazdy ciężarowe oraz autobusy, których technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. System ten, działający w oparciu o technologię mikrofalową (DSRC – Dedicated Short Range Communication), wymaga wyposażenia każdego pojazdu w specjalne urządzenie pokładowe, znane jako GO-Box.

GO-Maut: Opłaty drogowe dla samochodów ciężarowych w Austrii

System taryfowy GO-Maut nacharakteryzuje się wieloskładnikową strukturą, precyzyjnie odzwierciedlającą rzeczywiste koszty użytkowania infrastruktury oraz wpływ pojazdu na środowisko. Łączna stawka za kilometr składa się z opłaty za infrastrukturę, zróżnicowanej na podstawie klasy emisji CO₂, oraz dopłat za zanieczyszczenie powietrza i obciążenie hałasem, których wysokość zależy od normy emisji spalin EURO danego pojazdu.

Dodatkowo, w skład taryfy wchodzi dedykowana dopłata za emisje CO₂. Ostateczna wysokość opłaty jest również funkcją liczby osi pojazdu (kategorie 2, 3 oraz 4 i więcej osi) oraz długości rzeczywiście pokonanego płatnego odcinka.

Poniżej przedstawiono zsyntetyzowaną tabelę taryf GO-Maut obowiązujących od 1 stycznia 2025 roku, wyrażonych w euro za kilometr, bez uwzględnienia 20% podatku VAT. Należy podkreślić, iż jest to uproszczona prezentacja, a szczegółowe dane, w tym specyficzne stawki dla autobusów w określonych klasach emisji CO₂, zawarte są w oficjalnych publikacjach ASFINAG.

Taryfy GO-Maut 2025 dla pojazdów ciężarowych, kamperów i autobusów (EUR/km, bez 20% VAT)

Pojazdy ciężarowe i kampery – opłata za kilometr (EUR, bez 20% VAT)
Klasa emisji CO₂ / EURO
Liczba osi
Opis 2 osie
(Kat. 2)
3 osie
(Kat. 3)
4+ osie
(Kat. 4+)
Klasa emisji CO₂ 5 Pojazdy bezemisyjne 0,0577 0,0796 0,1179
Klasa emisji CO₂ 4 EURO VI 0,2336 0,3255 0,4841
Klasa emisji CO₂ 3 EURO VI 0,2535 0,3529 0,5255
Klasa emisji CO₂ 2 EURO VI 0,2545 0,3543 0,5275
Klasa emisji CO₂ 1 EURO VI 0,2566 0,3571 0,5317
Klasa emisji CO₂ 1 EURO V i EEV 0,2696 0,3771 0,5577
Klasa emisji CO₂ 1 EURO IV 0,2856 0,3951 0,5837
Klasa emisji CO₂ 1 EURO 0 – III 0,2996 0,4161 0,6127
Autobusy – opłata za kilometr (EUR, bez 20% VAT)
Klasa emisji CO₂ / EURO
Liczba osi
Opis 2 osie
(Kat. 2)
3 osie
(Kat. 3)
4+ osie
(Kat. 4+)
Klasa emisji CO₂ 5 Pojazdy bezemisyjne 0,0577 0,0796 0,1179
Klasa emisji CO₂ 4 EURO VI
Klasa emisji CO₂ 3 EURO VI
Klasa emisji CO₂ 2 EURO VI
Klasa emisji CO₂ 1 EURO VI 0,2484 0,3461 0,5156
Klasa emisji CO₂ 1 EURO V i EEV 0,2614 0,3661 0,5416
Klasa emisji CO₂ 1 EURO IV 0,2774 0,3841 0,5676
Klasa emisji CO₂ 1 EURO 0 – III 0,2914 0,4051 0,5966

GO-Box dla samochodów ciężarowych – gdzie kupić?

Urządzenie GO-Box zamawiasz i odbierasz w punkcie sprzedaży GO. Do jego uzyskania niezbędne jest przedstawienie dowodu rejestracyjnego pojazdu ciężarowego. Opłata manipulacyjna to w tym momencie 5 EUR.

GO-Boxa należy doładować za co najmniej 75 EUR, można również skorzystać z możliwości płatności po podróży, jednak w tym przypadku niezbędny jest zatwierdzony środek płatności (karta debetowa lub karta kredytowa, możliwe też jest wpięcie do systemu GO-Box, popularnych w Polsce kart paliwowych, takich jak Routex, UTA czy DKV).

Mechanizm działania i aktywacja urządzenia GO-Box

Urządzenie GO-Box, montowane na wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu, komunikuje się z bramownicami systemu, rozmieszczonymi wzdłuż płatnych odcinków dróg, rejestrując przejechane kilometry. Kierowcy pozyskują GO-Box w jednym z licznych punktów dystrybucji (GO-Vertriebsstellen), które znajdują się m.in. na stacjach benzynowych czy dedykowanych punktach obsługi, zarówno na terenie Austrii, jak i w regionach przygranicznych.

Proces aktywacji urządzenia wiąże się z koniecznością podania kluczowych danych pojazdu, takich jak numer rejestracyjny, kraj rejestracji, liczba osi oraz klasa emisji EURO, które mają bezpośredni wpływ na wysokość naliczanej taryfy. System oferuje dwie metody rozliczeń: Pre-Pay (przedpłata) oraz Post-Pay (płatność odroczona), przy czym ta druga opcja najczęściej wymaga przedstawienia odpowiedniej karty paliwowej lub kredytowej akceptowanej przez operatora systemu, firmę ASFINAG.

Specjalne taryfy dla odcinków specjalnych i A12 Inntal

Należy pamiętać, że wybrane odcinki austriackiej sieci drogowej, określane jako Sondermautstrecken (odcinki z opłatą specjalną), podlegają odrębnym regulacjom taryfowym w ramach systemu GO-Maut. Dotyczy to autostrady A9 Pyhrn (tunele Gleinalm i Bosruck), A10 Tauern (tunele Tauern i Katschberg), A11 Karawanken (tunel Karawanken), A13 Brenner oraz drogi ekspresowej S16 Arlberg (tunel Arlberg).

Co więcej, na odcinku autostrady A12 Inntal, pomiędzy granicą państwa w Kufstein a węzłem Innsbruck-Amras (tzw. odcinek Unterinntal), stosuje się taryfę podstawową GO-Maut podwyższoną o 25%. Operator systemu ASFINAG publikuje dedykowane zestawienia taryf dla tych specyficznych odcinków.

Kontrola i sankcje w systemie GO-Maut

System kontroli prawidłowości uiszczania opłat GO-Maut jest wielopoziomowy i obejmuje zarówno stacjonarne punkty kontrolne, mobilne jednostki kontrolne ASFINAG, jak i automatyczne systemy nadzoru. Stwierdzenie braku urządzenia GO-Box, jego nieprawidłowego działania, błędnie zadeklarowanych danych (np. liczby osi) lub braku środków na koncie Pre-Pay skutkuje nałożeniem dotkliwych kar finansowych, które mogą sięgać kilku tysięcy euro.

Dlatego niezwykle istotne jest skrupulatne przestrzeganie wszystkich procedur związanych z użytkowaniem systemu opłat drogowych w Austrii. Podróż do Austrii samochodem wymaga odpowiedniego przygotowania i znajomości obowiązujących regulacji, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów i komplikacji podczas przejazdu przez austriackie drogi płatne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Transport do Turcji – zasady, dokumenty i praktyczne wskazówki dla firm

Turcja od lat pozostaje ważnym partnerem handlowym Polski i jednym z kluczowych…

Praca pilota gabarytów – na czym polega, zarobki, wymagania

Zawód pilota pojazdów nienormatywnych, potocznie nazywanych gabarytami, to jedna z ciekawszych profesji…

Europalety EPAL na co dzień. SAS Group

Każdego dnia miliony palet przemierzają drogi Europy, niepostrzeżenie wspierając funkcjonowanie globalnej gospodarki.…

Kluczowe wskaźniki KPI w logistyce B2B. Jak mierzyć efektywność spedycji?

Rentowność spedycji powinna opierać się na twardych danych, a nie intuicji. Aby…