Obowiązkowa wymiana tachografów G2V1 na G2V2

TL;DR: Wielu przewoźników świadczących usługi na międzynarodowym rynku transportowym błędnie zakłada, że na wymianę tachografów inteligentnych pierwszej generacji (G2V1) na najnowsze G2V2 ma czas do 21 sierpnia 2025 roku. To kosztowna pomyłka. Ostatnim dniem na legalne wykonywanie przewozów międzynarodowych z dotychczasowym urządzeniem G2V1 jest poniedziałek, 18 sierpnia 2025 r. Po tej dacie służby kontrolne ITD i ich odpowiedniki w innych państwach UE będą prawdopodobnie bezwzględne, a kary za brak wymiany tachografu będą liczone w tysiącach euro.

Dlaczego 18 sierpnia 2025 to ostateczny termin na wymianę tachografu G2V1?

W zawiłościach unijnych przepisów diabeł tkwi w szczegółach, a w tym przypadku – w kalendarzu.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 faktycznie wskazuje termin 21 sierpnia 2025 r. na ostateczną implementację inteligentnych tachografów drugiej generacji, wersji drugiej (G2V2).

Jednakże, jak precyzuje polski Główny Inspektorat Transportu Drogowego, obowiązek ten w praktyce drogowej zaczyna obowiązywać już od 19 sierpnia 2025 r. Oznacza to, że 18 sierpnia jest ostatnim dniem, w którym pojazd wyposażony w starszy tachograf G2V1 może bez ryzyka kary poruszać się w międzynarodowym transporcie drogowym. Każdy wyjazd po tej dacie bez nowego urządzenia to proszenie się o kłopoty finansowe.

Sprawdź również: Nieznajomość prawa szkodzi. Jak uniknąć kosztownych błędów w branży transportowej?

Kogo dokładnie dotyczy obowiązek wymiany tachografu na G2V2?

Obowiązek wymiany tachografów jest wdrażany etapami, co wprowadza dodatkowe zamieszanie.

Ten okres przejściowy rozpoczął się już wcześniej. Kluczowa data, 31 grudnia 2024 r., oznaczała koniec dla najstarszych urządzeń – tachografów analogowych lub cyfrowych (G1) w pojazdach wykonujących przewozy międzynarodowe. Z kolei wspomniany termin 18 sierpnia 2025 roku jest decydujący dla właścicieli pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym, które zostały wyposażone w inteligentne tachografy pierwszej generacji (G2V1) i zostały zarejstrowane pomiędzy 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 roku.

Cały proces jest częścią szerszej strategii, której celem jest jeszcze precyzyjniejsza kontrola czasu pracy kierowców.

Sprawdź również: „Inna praca” i „czas dyspozycyjności” – punkt sporny między kierowcami a przewoźnikami

Czy muszę wymienić tachograf, jeśli jeżdżę tylko po Polsce?

Przedsiębiorcy realizujący transport wyłącznie na terytorium Polski mogą na razie odetchnąć z ulgą.

Pakiet Mobilności i związane z nim rozporządzenia nakładają obowiązek montażu lub wymiany tachografów tylko na te pojazdy, które uczestniczą w ruchu międzynarodowym. Jeśli cała Twoja flota operuje w granicach kraju, nie musisz wymieniać sprawnych urządzeń G2V1 na G2V2. Należy jednak pamiętać, że Komisja Europejska sukcesywnie rozszerza przepisy.

Od 1 lipca 2026 roku obowiązek posiadania tachografu obejmie także lżejsze pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, wykonujące przewozy międzynarodowe.

Sprawdź również: Tachografy inteligentne 2. generacji – jak zmieniają branżę transportową?

Jakie są realne kary za brak wymiany tachografu w Polsce i za granicą?

Ignorowanie przepisów i brak wymiany tachografów oznacza wysokie mandaty. Polski taryfikator jest surowy – za brak nowego urządzenia grozi kara w wysokości 10 000 zł dla zarządzającego transportem oraz 2 000 zł dla samego przedsiębiorstwa. A to jednak dopiero początek.

Służby kontrolne w innych krajach Unii Europejskiej są jeszcze bardziej rygorystyczne. W Niemczech czy Austrii grzywna dla firmy może sięgnąć kilku tysięcy euro, a we Francji mandat na poziomie 2000-4000 euro nie jest już dzisiaj niczym nadzwyczajnym. Dochodzą do tego konsekwencje niefinansowe, jak możliwość unieruchomienia pojazdu do czasu uiszczenia kaucji lub montażu nowego tachografu, co generuje dodatkowe, gigantyczne koszty przestoju oraz konieczność skorzystania z lokalnego serwisu, który może być znacznie droższy niż jego polski odpowiednik.

Ile faktycznie kosztuje wymiana tachografu G2V2 w 2025 roku?

Finalny koszt zależy od wielu czynników. Cena samego urządzenia to główny składnik, ale nie jedyny. Do sumy należy doliczyć koszt profesjonalnego montażu tachografów oraz jego obowiązkowej kalibracji. Sumaryczny wydatek za kompletną usługę w przypadku starszych pojazdów może zamknąć się w kwocie 4500-5000 zł netto, ale w nowszych ciężarówkach, wymagających oryginalnych komponentów i specyficznych adapterów, koszt ten nierzadko przekracza 6000-7000 zł netto.

Sprawdź również: Księgowość dla firmy transportowej. Jak wybrać biuro rachunkowe?

Czy można dostać dofinansowanie na wymianę tachografu na nowy i jak się o nie starać?

Zgodnie z zapowiedziami, w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), który zyskał akceptację Komisji Europejskiej, planowane jest uruchomienie programu wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw na wymianę tachografów. Program ma działać na zasadzie konkursu, a dotacje w ramach pomocy de minimis mogą pokryć nawet do 80% kosztów kwalifikowanych związanych z wymianą tachografu. Co istotne, przewiduje się możliwość refinansowania wydatków poniesionych jeszcze przed oficjalnym startem programu. Warto śledzić komunikaty Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która ma pełnić w tej akcji funkcję agencji płatniczej.

Jak wygląda procedura wymiany i na co zwrócić uwagę w serwisie?

Proces wymiany tachografu na nowy to coś więcej niż operacja pt. ,,wyjmij stary, włóż nowy”. Kluczowe jest tutaj zachowanie ciągłości danych z tachografów, co ma fundamentalne znaczenie dla ewidencji czasu pracy kierowców. Przed demontażem starego urządzenia absolutnie konieczne jest zczytanie pamięci tachografu oraz danych z karty kierowcy. Po zamontowaniu nowego tachografu G2V2, serwis musi niezwłocznie ,,zalogować” je kartą przedsiębiorstwa, aby urządzenie zostało przypisane do konkretnej firmy. Kolejnym krokiem jest precyzyjna kalibracja tachografów, która musi być powtarzana co dwa lata. Warto również zwrócić uwagę na głosy płynące z branży – niektórzy kierowcy zgłaszają sporadyczne problemy z ,,chorobami wieku dziecięcego”, jakie trapią nowoczesne inteligentne tachografy. Wybierając serwis, koniecznie postaw na renomowany warsztat, który nie tylko przeprowadzi wymianę tachografu G2V1 na G2V2, ale również udzieli gwarancji na swoje usługi i zaproponuje wsparcie już po samym montażu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Transport do Turcji – zasady, dokumenty i praktyczne wskazówki dla firm

Turcja od lat pozostaje ważnym partnerem handlowym Polski i jednym z kluczowych…

Praca pilota gabarytów – na czym polega, zarobki, wymagania

Zawód pilota pojazdów nienormatywnych, potocznie nazywanych gabarytami, to jedna z ciekawszych profesji…

Europalety EPAL na co dzień. SAS Group

Każdego dnia miliony palet przemierzają drogi Europy, niepostrzeżenie wspierając funkcjonowanie globalnej gospodarki.…

Kluczowe wskaźniki KPI w logistyce B2B. Jak mierzyć efektywność spedycji?

Rentowność spedycji powinna opierać się na twardych danych, a nie intuicji. Aby…