Do języka polskiego systematycznie wkradają się wyrazy obce, które z czasem tracą swoje pierwotne znaczenie. Samochód ciężarowy i ciągnik siodłowy są określane potocznie przez większość społeczeństwa jako ,,tir”. Postanowiliśmy raz na zawsze rozprawić się z tym tematem!

Jaka jest różnica pomiędzy tirem a ciężarówką?

Jest to błąd, którego najprawdopodobniej nie da się już odkręcić. Warto jednak znać różnice między tymi pojęciami by wyrażać się w sposób poprawny. Tym bardziej, że właściwa forma zapisu to TIR – przy użyciu wielkich liter. Co oznacza ten skrótowiec i czym różni się TIR od ciężarówki?

Samochód ciężarowy a TIR

Termin TIR wywodzi się z języka francuskiego a konkretnie konwencji celnej z 1975 roku przygotowanej przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych. Pełne rozwinięcie skrótu to Transport International Routier, co w przełożeniu na język polski oznacza Międzynarodowy Transport Drogowy.

Założeniami konwencji było usprawnienie i częściowe ujednolicenie zasad dotyczących transportu drogowego pomiędzy państwami, które przyjęły konwencje do swojego porządku prawnego. Był to prawdziwy przełom w zakresie międzynarodowego przewozu dóbr.

Czytaj również:  Jak wybrać serwis opon ciężarowych?

W miejsce rozbudowanych procedur celnych i dodatkowych opłat przy przekraczaniu granic wprowadzono karnet TIR. Jest to dokument gwarancyjny i celny uprawniający do korzystania z ułatwień w transporcie, który po dziś dzień jest powszechnie stosowany. Różnica pomiędzy TIR-em a samochodem ciężarowym jest zatem oczywista.

TIR nie jest ciężarówką, ani żadnym innym pojazdem tylko unormowanym rodzajem transportu.

Charakterystyczna niebieska tabliczka

Pojazdy, w tym ciągniki siodłowe, które korzystają z przywilejów karnetu TIR zobowiązane są do posiadania niebieskich tabliczek z białym napisem TIR. W konsekwencji takie ciężarówki są plombowane przez jeden Urząd Celny, bądź na pojedynczym przejściu granicznym i podlegają kontroli dopiero w miejscu docelowym.

Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu i nerwów, ponieważ kierowca po zaplombowaniu części ładunkowej może po prostu skupić się na jeździe do wyznaczonego celu. Domniemywa się, że nienaruszona plomba i karnet TIR stanowią potwierdzenie legalności przewozu towarów pomiędzy krajami.

Czytaj również:  Sprzedaż pojazdów ciężarowych w 2022 roku

Ciężarówka, ciągnik siodłowy i TIR – święta trójca transportu

Dla laika niezwiązanego z transportem te trzy pojęcia stanowią wyrazy bliskoznaczne i stosowane są zamiennie. W rzeczywistości są to trzy kompletnie odrębne pojęcia. Samochód ciężarowy to pojazd, którego część ładunkowa stanowi sztywny, nieodłączny element konstrukcji pojazdu. Jest on z założenia stworzony i przystosowany do przewozu dużych ładunków.

Ciągnik siodłowy służy natomiast do ciągnięcia naczep i innych pojazdów drogowych, które nie są w stanie poruszać się samodzielnie. Nazwa wzięła się od siodła, czyli elementu łączącego ciągnik z naczepą. Część ładunkowa jest zatem doczepiana do ciągnika siodłowego, w przeciwieństwie do ciężarówki, która w swej konstrukcji przystosowana jest do przewożenia towarów. Natomiast oba typy pojazdów mogą kursować między państwami w ramach TIR-a.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Czy wynajem samochodu ciężarowego się opłaca? Sprawdź, co musisz wiedzieć!

Spis treści Na czym polega wynajem samochodów ciężarowych?Wynajem krótkoterminowy vs. Wynajem długoterminowyPodmioty…

Dlaczego ta folia stretch to MUST-HAVE w Twoim magazynie?

Spis treści Najlepszy stretch do magazynuKtórą folię wybrać?Która folia będzie najlepsza dla…

Transport całopojazdowy w eksporcie do Niemiec – praktyczny przewodnik

Spis treści Przestrzeganie rygorystycznych norm ADR w transporcie ciężarowym do NiemiecZarządzanie czasem…

Jak wybrać niezawodną firmę spedycyjną? Poradnik dla przedsiębiorców

Spis treści Usługi spedycyjne, czyli jakie?Dobra firma spedycyjna – czym się wyróżnia?Kontakt…