Do języka polskiego systematycznie wkradają się wyrazy obce, które z czasem tracą swoje pierwotne znaczenie. Samochód ciężarowy i ciągnik siodłowy są określane potocznie przez większość społeczeństwa jako ,,tir”. Postanowiliśmy raz na zawsze rozprawić się z tym tematem!

Jaka jest różnica pomiędzy tirem a ciężarówką?

Jest to błąd, którego najprawdopodobniej nie da się już odkręcić. Warto jednak znać różnice między tymi pojęciami by wyrażać się w sposób poprawny. Tym bardziej, że właściwa forma zapisu to TIR – przy użyciu wielkich liter. Co oznacza ten skrótowiec i czym różni się TIR od ciężarówki?

Samochód ciężarowy a TIR

Termin TIR wywodzi się z języka francuskiego a konkretnie konwencji celnej z 1975 roku przygotowanej przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych. Pełne rozwinięcie skrótu to Transport International Routier, co w przełożeniu na język polski oznacza Międzynarodowy Transport Drogowy.

Założeniami konwencji było usprawnienie i częściowe ujednolicenie zasad dotyczących transportu drogowego pomiędzy państwami, które przyjęły konwencje do swojego porządku prawnego. Był to prawdziwy przełom w zakresie międzynarodowego przewozu dóbr.

Czytaj również:  Jak wybrać serwis opon ciężarowych?

W miejsce rozbudowanych procedur celnych i dodatkowych opłat przy przekraczaniu granic wprowadzono karnet TIR. Jest to dokument gwarancyjny i celny uprawniający do korzystania z ułatwień w transporcie, który po dziś dzień jest powszechnie stosowany. Różnica pomiędzy TIR-em a samochodem ciężarowym jest zatem oczywista.

TIR nie jest ciężarówką, ani żadnym innym pojazdem tylko unormowanym rodzajem transportu.

Charakterystyczna niebieska tabliczka

Pojazdy, w tym ciągniki siodłowe, które korzystają z przywilejów karnetu TIR zobowiązane są do posiadania niebieskich tabliczek z białym napisem TIR. W konsekwencji takie ciężarówki są plombowane przez jeden Urząd Celny, bądź na pojedynczym przejściu granicznym i podlegają kontroli dopiero w miejscu docelowym.

Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu i nerwów, ponieważ kierowca po zaplombowaniu części ładunkowej może po prostu skupić się na jeździe do wyznaczonego celu. Domniemywa się, że nienaruszona plomba i karnet TIR stanowią potwierdzenie legalności przewozu towarów pomiędzy krajami.

Czytaj również:  Sprzedaż pojazdów ciężarowych w 2022 roku

Ciężarówka, ciągnik siodłowy i TIR – święta trójca transportu

Dla laika niezwiązanego z transportem te trzy pojęcia stanowią wyrazy bliskoznaczne i stosowane są zamiennie. W rzeczywistości są to trzy kompletnie odrębne pojęcia. Samochód ciężarowy to pojazd, którego część ładunkowa stanowi sztywny, nieodłączny element konstrukcji pojazdu. Jest on z założenia stworzony i przystosowany do przewozu dużych ładunków.

Ciągnik siodłowy służy natomiast do ciągnięcia naczep i innych pojazdów drogowych, które nie są w stanie poruszać się samodzielnie. Nazwa wzięła się od siodła, czyli elementu łączącego ciągnik z naczepą. Część ładunkowa jest zatem doczepiana do ciągnika siodłowego, w przeciwieństwie do ciężarówki, która w swej konstrukcji przystosowana jest do przewożenia towarów. Natomiast oba typy pojazdów mogą kursować między państwami w ramach TIR-a.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Ceny paliw w Europie – lipiec 2024 – średnie ceny benzyny i ON na stacjach

Sprawdź aktualne ceny paliw – aktualizacja: 18/07/2024 Ile kosztuje paliwo w Europie?…

Zamów kuriera do odbioru paczki z domu – wygodne rozwiązania dla zapracowanych

Stanie w długich kolejkach, żeby nadać paczkę? To już przeszłość. Firmy kurierskie…

Gdzie mogę znaleźć więcej informacji na temat rozliczania podatku VAT w firmie transportowej?

Rozliczanie podatku VAT w firmie transportowej może być skomplikowane i czasochłonne. Szczególnie…

Opłaty za parkowanie – jak nie przepłacić?

Czy zdarzyło Ci się kiedyś przepłacić za parking dla swojej ciężarówki? Jeśli…