Do języka polskiego systematycznie wkradają się wyrazy obce, które z czasem tracą swoje pierwotne znaczenie. Samochód ciężarowy i ciągnik siodłowy są określane potocznie przez większość społeczeństwa jako ,,tir”. Postanowiliśmy raz na zawsze rozprawić się z tym tematem!
Jaka jest różnica pomiędzy tirem a ciężarówką?
Jest to błąd, którego najprawdopodobniej nie da się już odkręcić. Warto jednak znać różnice między tymi pojęciami by wyrażać się w sposób poprawny. Tym bardziej, że właściwa forma zapisu to TIR – przy użyciu wielkich liter. Co oznacza ten skrótowiec i czym różni się TIR od ciężarówki?
Samochód ciężarowy a TIR
Termin TIR wywodzi się z języka francuskiego a konkretnie konwencji celnej z 1975 roku przygotowanej przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych. Pełne rozwinięcie skrótu to Transport International Routier, co w przełożeniu na język polski oznacza Międzynarodowy Transport Drogowy.
Założeniami konwencji było usprawnienie i częściowe ujednolicenie zasad dotyczących transportu drogowego pomiędzy państwami, które przyjęły konwencje do swojego porządku prawnego. Był to prawdziwy przełom w zakresie międzynarodowego przewozu dóbr.
W miejsce rozbudowanych procedur celnych i dodatkowych opłat przy przekraczaniu granic wprowadzono karnet TIR. Jest to dokument gwarancyjny i celny uprawniający do korzystania z ułatwień w transporcie, który po dziś dzień jest powszechnie stosowany. Różnica pomiędzy TIR-em a samochodem ciężarowym jest zatem oczywista.
TIR nie jest ciężarówką, ani żadnym innym pojazdem tylko unormowanym rodzajem transportu.
Charakterystyczna niebieska tabliczka
Pojazdy, w tym ciągniki siodłowe, które korzystają z przywilejów karnetu TIR zobowiązane są do posiadania niebieskich tabliczek z białym napisem TIR. W konsekwencji takie ciężarówki są plombowane przez jeden Urząd Celny, bądź na pojedynczym przejściu granicznym i podlegają kontroli dopiero w miejscu docelowym.
Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu i nerwów, ponieważ kierowca po zaplombowaniu części ładunkowej może po prostu skupić się na jeździe do wyznaczonego celu. Domniemywa się, że nienaruszona plomba i karnet TIR stanowią potwierdzenie legalności przewozu towarów pomiędzy krajami.
Ciężarówka, ciągnik siodłowy i TIR – święta trójca transportu
Dla laika niezwiązanego z transportem te trzy pojęcia stanowią wyrazy bliskoznaczne i stosowane są zamiennie. W rzeczywistości są to trzy kompletnie odrębne pojęcia. Samochód ciężarowy to pojazd, którego część ładunkowa stanowi sztywny, nieodłączny element konstrukcji pojazdu. Jest on z założenia stworzony i przystosowany do przewozu dużych ładunków.
Ciągnik siodłowy służy natomiast do ciągnięcia naczep i innych pojazdów drogowych, które nie są w stanie poruszać się samodzielnie. Nazwa wzięła się od siodła, czyli elementu łączącego ciągnik z naczepą. Część ładunkowa jest zatem doczepiana do ciągnika siodłowego, w przeciwieństwie do ciężarówki, która w swej konstrukcji przystosowana jest do przewożenia towarów. Natomiast oba typy pojazdów mogą kursować między państwami w ramach TIR-a.