Do języka polskiego systematycznie wkradają się wyrazy obce, które z czasem tracą swoje pierwotne znaczenie. Samochód ciężarowy i ciągnik siodłowy są określane potocznie przez większość społeczeństwa jako ,,tir”. Postanowiliśmy raz na zawsze rozprawić się z tym tematem!

Jaka jest różnica pomiędzy tirem a ciężarówką?

Jest to błąd, którego najprawdopodobniej nie da się już odkręcić. Warto jednak znać różnice między tymi pojęciami by wyrażać się w sposób poprawny. Tym bardziej, że właściwa forma zapisu to TIR – przy użyciu wielkich liter. Co oznacza ten skrótowiec i czym różni się TIR od ciężarówki?

Samochód ciężarowy a TIR

Termin TIR wywodzi się z języka francuskiego a konkretnie konwencji celnej z 1975 roku przygotowanej przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych. Pełne rozwinięcie skrótu to Transport International Routier, co w przełożeniu na język polski oznacza Międzynarodowy Transport Drogowy.

Założeniami konwencji było usprawnienie i częściowe ujednolicenie zasad dotyczących transportu drogowego pomiędzy państwami, które przyjęły konwencje do swojego porządku prawnego. Był to prawdziwy przełom w zakresie międzynarodowego przewozu dóbr.

W miejsce rozbudowanych procedur celnych i dodatkowych opłat przy przekraczaniu granic wprowadzono karnet TIR. Jest to dokument gwarancyjny i celny uprawniający do korzystania z ułatwień w transporcie, który po dziś dzień jest powszechnie stosowany. Różnica pomiędzy TIR-em a samochodem ciężarowym jest zatem oczywista.

TIR nie jest ciężarówką, ani żadnym innym pojazdem tylko unormowanym rodzajem transportu.

Charakterystyczna niebieska tabliczka

Pojazdy, w tym ciągniki siodłowe, które korzystają z przywilejów karnetu TIR zobowiązane są do posiadania niebieskich tabliczek z białym napisem TIR. W konsekwencji takie ciężarówki są plombowane przez jeden Urząd Celny, bądź na pojedynczym przejściu granicznym i podlegają kontroli dopiero w miejscu docelowym.

Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu i nerwów, ponieważ kierowca po zaplombowaniu części ładunkowej może po prostu skupić się na jeździe do wyznaczonego celu. Domniemywa się, że nienaruszona plomba i karnet TIR stanowią potwierdzenie legalności przewozu towarów pomiędzy krajami.

Ciężarówka, ciągnik siodłowy i TIR – święta trójca transportu

Dla laika niezwiązanego z transportem te trzy pojęcia stanowią wyrazy bliskoznaczne i stosowane są zamiennie. W rzeczywistości są to trzy kompletnie odrębne pojęcia. Samochód ciężarowy to pojazd, którego część ładunkowa stanowi sztywny, nieodłączny element konstrukcji pojazdu. Jest on z założenia stworzony i przystosowany do przewozu dużych ładunków.

Ciągnik siodłowy służy natomiast do ciągnięcia naczep i innych pojazdów drogowych, które nie są w stanie poruszać się samodzielnie. Nazwa wzięła się od siodła, czyli elementu łączącego ciągnik z naczepą. Część ładunkowa jest zatem doczepiana do ciągnika siodłowego, w przeciwieństwie do ciężarówki, która w swej konstrukcji przystosowana jest do przewożenia towarów. Natomiast oba typy pojazdów mogą kursować między państwami w ramach TIR-a.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Transport do Turcji – zasady, dokumenty i praktyczne wskazówki dla firm

Turcja od lat pozostaje ważnym partnerem handlowym Polski i jednym z kluczowych…

Praca pilota gabarytów – na czym polega, zarobki, wymagania

Zawód pilota pojazdów nienormatywnych, potocznie nazywanych gabarytami, to jedna z ciekawszych profesji…

Europalety EPAL na co dzień. SAS Group

Każdego dnia miliony palet przemierzają drogi Europy, niepostrzeżenie wspierając funkcjonowanie globalnej gospodarki.…

Kluczowe wskaźniki KPI w logistyce B2B. Jak mierzyć efektywność spedycji?

Rentowność spedycji powinna opierać się na twardych danych, a nie intuicji. Aby…