Tytułowe pytanie to odwieczny problem polskich przedsiębiorców z branży transportowej, którzy poszukują konsensusu pomiędzy racjonalizacją kosztów a świadczeniem wysokiej jakości usług przewozowych. Używane ciężarówki są tańsze, jednak wiążą się z większym ryzykiem wystąpienia usterek. Znaczenie ma również poziom spalania paliwa oraz odwieczny dylemat pomiędzy ciężarówką a ciągnikiem siodłowym. Co lepiej wybrać – używaną ciężarówkę czy nowy ciągnik siodłowy?
Ile kosztuje używana ciężarówka?
Ciężarówki to pojazdy przystosowane do transportu dóbr, których część ładunkowa stanowi nieodłączalny element konstrukcyjny pojazdu. W przeciwieństwie do ciągników siodłowych, wystarczy sama ciężarówka by móc przewozić ładunek. Koszt nowej ciężarówki zaczyna się na poziomie około 120 tysięcy złotych, natomiast ciężko wskazać górną granicę.
Nowoczesne, bogato wyposażone samochody ciężarowe potrafią kosztować nawet kilka milionów złotych. Cena elektrycznych ciężarówek zaczyna się od 360 tysięcy euro netto i jest to cena za samo podwozie, dostosowane do przewozu kontenerów.
W przypadku używanych ciężarówek, których DMC przekracza 3,5 tony, ceny zaczynają się od 40 tysięcy złotych. Są to zazwyczaj pojazdy z przebiegiem przewyższającym milion kilometrów, co wiąże się z oczywistym ryzykiem wystąpienia usterek i generowania kolejnych kosztów naprawy.
Od czego zależy cena używanych pojazdów ciężarowych?
Koszt jaki trzeba pokryć za zakup pojazdu ciężarowego uzależniony jest od takich czynników jak:
• stan,
• przebieg,
• napęd,
• moc i pojemność silnika,
• spełniona norma emisji spalin,
• marka,
• długość i rodzaj gwarancji,
• DMC,
• rok produkcji,
• wersja wyposażenia,
• forma opodatkowania sprzedaży,
• ładowność,
• dostępność pojazdów na rynku,
• aktualny kurs walut.
Nowy ciągnik siodłowy – cena
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że cena nowego ciągnika siodłowego oscyluje w granicach rzędu 370 tysięcy złotych netto, aż po kwoty przekraczające milion. Do tego należy także doliczyć osobno koszt naczepy, która w zdecydowanej większości przypadków sprzedawana jest osobno.
Oczywiście dla przedsiębiorców dostępne są również inne formy finansowania – leasing ciągnika siodłowego, wynajem pojazdu ciężarowego, czy chociażby zakup na kredyt. Im bardziej nowoczesna konstrukcja, tym wyższa cena. Istotny wpływ na ceny ciągników siodłowych miała również pandemia koronawirusa, która znacznie ograniczyła dostępność nowych pojazdów na rynku.
Używane TIRy na drogach
TIR to termin odnoszący się do międzynarodowego transportu drogowego. W języku codziennym jest on stosowany zamiennie do ciągnika siodłowego, czy ciężarówki. Jakie plusy i minusy wiążą się z zakupem używanego tira? Największą zaletą kupna używanego ciągnika siodłowego jest cena.
Potrafi być ona kilkukrotnie niższa niż w przypadku pojazdów nowych. Istnieje jednak zwiększone ryzyko wystąpienia usterek i awarii, które będą generować dodatkowe koszty. Nie zawsze mamy dostęp do pełnej historii pojazdu, dlatego kupno używanego tira wiąże się z ryzykiem. Wielu zawodowych kierowców bardzo mocno ceni sobie starsze modele pojazdów ciężarowych, ponieważ to właśnie w nich zdobywali oni cenne doświadczenie.