Tunel pod Mont Blanc to kluczowe połączenie pomiędzy Francją a Włochami, łączące Chamonix-Mont-Blanc z Courmayeur, które zostanie zamknięte od 4 września do 18 grudnia 2023 r. Przyczyną zamknięcia tego alpejskiego tunelu jest konieczność przeprowadzenia niezbędnych prac renowacyjnych, które będą kontynuowane również w kolejnych latach. Cel tych działań jest jeden – maksymalne wydłużenie żywotności tego kluczowego dla gospodarek Francji i Włoch tunelu.
Zamknięcie Tunelu Mont-Blanc na tak długi okres będzie pierwszym tego typu wydarzeniem od czasu jego odbudowy, po tragicznym pożarze w 1999 roku, który pochłonął życie 39 osób. W związku z tym, i we Włoszech i we Francji rosną obawy dotyczące wpływu tego kroku na gospodarkę obu krajów oraz na środowisko, które może mieć przekierowanie ruchu do tunelu Fréjus.
Tunel pod Mont Blanc codziennie obsługuje około 1800 ciężarówek. Zamknięcie tunelu na piętnaście tygodni na pewno wpłynie na pracę kierowców zawodowych, którzy będą musieli poszukać alternatywnych dróg przejazdu. Może to doprowadzić również do zwiększonej liczby pojazdów na tych alternatywnych trasach oraz oczywiście do wzmocnienia kontroli granicznych w celu utrzymania porządku i bezpieczeństwa na trasach omijających tunel.
Tunel Mont-Blanc został otwarty w 1965 roku, w czasach kiedy to we wszystkich tego typu konstrukcjach powszechnie stosowano azbest. Obecnie kluczowym wydaje się usunięcie tego niebezpiecznego materiału, co stawia inżynierów przed piekielnie trudnym zadaniem.