dopuszczalna masa całkowita

Dopuszczalna masa całkowita to masa w pełni załadowanego pojazdu, ustalona przez producenta jako ta maksymalna dopuszczalna. Co składa się na dopuszczalną masę całkowitą pojazdu? Jakie są skutki i konsekwencje przekroczonej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciężarowego? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego na temat dopuszczalnej masy całkowitej (DMC).

Czym jest dopuszczalna masa całkowita DMC?

Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC) to kluczowe pojęcie, które określa największą dopuszczalną wagę pojazdu, uwzględniając zarówno sam pojazd, jak i wszelkie ładunki, które może on przewozić. Jest to jeden z podstawowych parametrów technicznych, który musi zostać spełniony, aby pojazd mógł być legalnie wprowadzony do ruchu drogowego.

Skrót DMC jest powszechnie stosowany w regulacjach ruchu drogowego i jest nieodłącznym elementem zarządzania i planowania transportu. Mówiąc najprościej, DMC to maksymalna waga, jaką pojazd może posiadać, zgodnie z dokumentami homologacyjnymi.

Jaka jest dopuszczalne DMC w Polsce?

W Polsce, dopuszczalna masa całkowita (DMC) dla pojazdów poruszających się po drogach bez konieczności dodatkowych zezwoleń czy zgłaszania transportu jako transportu ponadnormatywnego wynosi 40 ton. Dotyczy to zestawów składających się z ciągnika siodłowego (2- lub 3-osiowego) oraz trzyosiowej naczepy. Mimo to, istnieje wyjątek dla transportu kombinowanego, gdzie dopuszczalna masa całkowita może wynosić aż 44 tony dla zestawu składającego się z ciągnika siodłowego o trzech osiach.

Które służby mają prawo skontrolować w Polsce DMC Twojego pojazdu?

W Polsce, istnieje kilka służb upoważnionych do sprawdzenia DMC pojazdu, które mogą przeprowadzić pomiar wagi. Są to Inspekcja Transportu Drogowego, Policja, Straż Graniczna, Służba Celna, ale i pracownicy odpowiedzialni za zarządzanie drogą, którą dany pojazd aktualnie przemierza.

Czy można zwiększyć DMC pojazdu?

Nie ma możliwości podniesienia dopuszczalnej masy całkowitej, może podnieść ładowność pojazdu ale niestety nie DMC.

Jakie są konsekwencje przekroczenia DMC?

Polskie prawo przewiduje rygorystyczne sankcje dla osób, które przekraczają określoną Dopuszczalną Masę Całkowitą (DMC) pojazdu. W przypadku naruszenia tych regulacji, grzywny są ustalane proporcjonalnie do masy pojazdu. Dla samochodów ciężarowych o DMC z zakresu 2,5 do 3,5 tony, grzywna może wynosić od 500 do 2000 zł.

Jeżeli mówimy o pojazdach z DMC od 3,5 do 12 ton, sankcje finansowe mogą oscylować w granicach od 500 do 5000 zł. Pojazdy przekraczające 12 ton, ale nie przekraczające 40 ton, mogą podlegać karom od 1000 do 10 000 zł. Przewoźnicy, którzy poruszają się nienormatywnymi pojazdami bez odpowiedniego zezwolenia lub niezgodnie z jego warunkami, mogą ponieść karę do 15 000 zł.

Pamiętaj, że odpowiedzialność przewoźnika za przeładowany pojazd ciężarowy nie zawsze spoczywa tylko na nim. Koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem Kara za przeładowanie samochodu ciężarowego – kto odpowiada? Przewoźnik czy kierowca?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Czym są „wyścigi słoni” na drogach?

Wyścigi słoni, choć określenie brzmi nieco humorystycznie, odnoszą się do poważnego problemu…

Drabina do cystern – kompleksowa obsługa pojazdów wielkogabarytowych

Czy wiesz, że branża TSL w Polsce generuje 6% PKB? Szacuje się,…

Kredyt hipoteczny dla kierowcy zawodowego na dietach – co warto wiedzieć?

Dochód przy kredycie hipotecznym jest podstawową kwestią, od której zależy zdolność kredytowa.…

W jaki sposób zorganizować międzynarodowy transport chłodniczy, który będzie bezpieczny dla przewożonego ładunku?

Organizacja międzynarodowego transportu chłodniczego jest kluczowa dla bezpieczeństwa i zachowania jakości przewożonych…