Spis treści
Puste przebieg to zmora każdego właściciela firmy transportowej i prosta droga do strat. W branży, w której każdy kilometr liczy się podwójnie – umiejętność efektywnego szukania ładunków jest równie kluczowa, co pewna ręka na kierownicy i znajomość obowiązujących przepisów. Rynek jest niezwykle konkurencyjny; według danych, w Polsce działa ponad 120 tysięcy firm zajmujących się transportem drogowym towarów. W takiej rzeczywistości pasywne oczekiwanie na zlecenia to przepis na kłopoty.
Giełda transportowa jako punkt wyjścia
Giełdy transportowe, będące cyfrowymi platformami kojarzenia zleceniodawców z przewoźnikami, stanowią obecnie podstawowe i najbardziej dynamiczne źródło zleceń. Giełdy ładunków, działające głównie w modelu abonamentowym, zapewniają dostęp do tysięcy ofert w czasie rzeczywistym, umożliwiając szybkie znalezienie zleceń.
Kluczem do efektywnego wykorzystania tych narzędzi, często dostępnych również poprzez wygodne aplikacje mobilne, jest świadomy wybór platformy dopasowanej do profilu działalności – od tych zdominowanych przez ładunki krajowe, po te specjalizujące się w transporcie międzynarodowym.
Sprawdź również: Czym jest i jak działa giełda transportowa?
Maksymalizacja rentowności firmy: doładunki i transport LTL
Pełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej jest równie istotne, co unikanie pustych przebiegów. W tym kontekście kluczową strategią staje się aktywne poszukiwanie doładunków (transport LTL – Less Than Truckload). Są to częściowe ładunki, które uzupełniają wolną przestrzeń w naczepie, gdy główny ładunek nie zajmuje jej w całości. Takie działanie wprost przekłada się na maksymalizację przychodu z pojedynczej trasy.
Giełdy transportowe oferują dedykowane filtry i kategorie, które ułatwiają wyszukiwanie tego typu ofert, pozwalając precyzyjnie dopasować dodatkowy towar do już zaplanowanego kursu. Efektywne zarządzanie doładunkami, choć wymaga większej elastyczności i staranności w planowaniu, jest cechą wyróżniającą najbardziej rentowne przedsiębiorstwa transportowe.
Sprawdź również: Księgowość dla firmy transportowej – jak wybrać biuro rachunkowe?
Budowanie portfela zleceń poza giełdami – spedycje i kontrakty bezpośrednie
Oparcie modelu biznesowego wyłącznie na zleceniach z giełd jest strategią wysokiego ryzyka. Doświadczeni przewoźnicy aktywnie dywersyfikują swoje źródła przychodów, nawiązując stałą współpracę z firmami spedycyjnymi oraz bezpośrednio z producentami. Rzetelna spedycja pełni rolę zewnętrznego działu handlowego, gwarantując regularność zleceń, choć oczywiście z uwzględnieniem swojej marży.
Z kolei najbardziej pożądaną formą współpracy są kontrakty bezpośrednie z produkcją lub dystrybucją, pozyskiwane poprzez aktywny networking, na przykład podczas targów i konferencji branżowych. Taki model eliminuje pośredników, co pozwala na negocjowanie najwyższych stawek i budowanie długoterminowych, partnerskich relacji.
Sprawdź również: Nazwa dla firmy transportowej – jak nazwać firmę zajmującą się transportem i logistyką?
Minimalizacja ryzyka – weryfikacja kontrahenta jako kluczowy proces
Niezależnie od źródła pochodzenia danego zlecenia transportowania, fundamentalną kwestią jest staranna weryfikacja wiarygodności danego kontrahenta. Proces ten rozpoczyna się od sprawdzenia statusu firmy w oficjalnych rejestrach (KRS, CEIDG) i weryfikacji opinii w systemach ocen na platformach transportowych.
Należy kategorycznie unikać współpracy z podmiotami oferującymi zlecenia na przykład na grupach Facebook, gdyż brak możliwości weryfikacji użytkowników drastycznie zwiększa ryzyko oszustwa. Obligatoryjnie należy również zażądać aktualnej polisy.
Zapalenie się ,,czerwonej flagi” powinno nastąpić w przypadku, gdy zleceniodawca wywiera presję, unika przedstawienia dokumentów lub proponuje warunki rażąco odbiegające od rynkowych. Stosowanie zasady ograniczonego zaufania to inwestycja, która chroni przed stratami finansowymi.
Sprawdź również: Optymalizacja kosztów w firmie transportowej – jak mądrze zmniejszyć koszty firmy?