transport kabotażowy

W Polsce coraz większa ilość przewoźników korzysta z kabotażu, czyli możliwości czasowego transportu lądowego na terytorium innego państwa członkowskiego. Czym jest kabotaż i jakie warunki musi spełnić przewoźnik, który chciałby realizować przewozy kabotażowe?

Czym są przewozy kabotażowe?

Kabotaż to krajowy przewóz towaru w celach handlowych, wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim. Chodzi na przykład o sytuację, w której przewoźnik np. z Francji tymczasowo wykonuje przewóz w Niemczech, Polsce lub w innym państwie członkowskim. Transport kabotażowy może być wykonywany drogą morską, kolejową, lądową lub lotniczą.

Kabotaż w innym państwie członkowskim

Ramy czasowe kabotażu są w pełni określone w przepisach. Według nich ostatnia dostawa w ramach kabotażu musi zostać zrealizowana do 7 dni od zakończenia rozładunku transportu międzynarodowego. Jeśli przewoźnik wykonuje kabotaż jedynie w granicach państwa przyjmującego ładunek, ma prawo przeprowadzić trzy dostawy towaru w ciągu 7 dni od pierwszego rozładunku. 

Czytaj również:  Jaką nawigację do samochodu ciężarowego wybrać? - ranking 2024

Przepisy umożliwiają także kabotaż w granicach innego państwa niż państwo rozładunku. Kabotaż powinien odbyć się w ciągu trzech dni od przekroczenia przez przewoźnika granicy w tym drugim kraju. Co ważne – przewoźnik może do niego wjechać do takiego kraju jedynie na pusto. Taki kabotaż należy skutecznie zrealizować w ciągu 7 dni od dnia rozładunku w kraju przyjmującym. Gdy pojazd danego przewoźnika wjedzie już do kraju, w którym przewoźnik planuje kabotaż, może w nim wykonać jedynie jeden przewóz.

Jakim pojazdem można wykonać kabotaż?

Kabotaż może wykonać pojazd ciężarowy, jak i również samochód dostawczy o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) mniejszej niż 3,5 tony. O tym czym jest dopuszczalna masa całkowita, przeczytasz w innym naszym artykule.

Jakie dokumenty musi posiadać przewoźnik?

Każdy przewoźnik musi posiadać Międzynarodowy List Przewozowy (CMR) do innego państwa członkowskiego oraz faktury za wcześniej już zrealizowane przewozy kabotażowe.

Jakie wymagania musi spełniać przewoźnik?

Każdy przewoźnik kabotażowy musi przestrzegać przepisów i wymogów zawartych w rozporządzeniu. Przewoźnik musi posiadać licencję wspólnotową oraz dokumenty potwierdzające zgodność wykonywanych przewozów z przepisami dotyczącymi przewozów kabotażowych.

Czytaj również:  Winiety Litwa 2024 – gdzie zamówić i ile kosztuje winieta na Litwę?

Licencja wspólnotowa — gdzie można ją uzyskać?

Licencja wspólnotowa wydawana jest przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) na okres 5 do 10 lat (z możliwością jej przedłużenia). W każdym przypadku wydawana jest imiennie/na firmę (na przewoźnika) i nie może zostać przekazana jakiejkolwiek osobie trzeciej.

Regulacje dotyczące kabotażu

Przewozy kabotażowe w Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z 2009 roku.

TUTAJ możesz przeczytać jego pełną treść.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Tachografy inteligentne II generacji – jak zmieniają branżę transportową?

Wprowadzenie obowiązkowego korzystania z tachografów inteligentnych drugiej generacji drugiej wersji (G2V2) oznacza…

Czym są „wyścigi słoni” na drogach?

Wyścigi słoni, choć określenie brzmi nieco humorystycznie, odnoszą się do poważnego problemu…

Drabina do cystern – kompleksowa obsługa pojazdów wielkogabarytowych

Czy wiesz, że branża TSL w Polsce generuje 6% PKB? Szacuje się,…

Kredyt hipoteczny dla kierowcy zawodowego na dietach – co warto wiedzieć?

Dochód przy kredycie hipotecznym jest podstawową kwestią, od której zależy zdolność kredytowa.…