MAN TGA 4×2 to długodystansowy ciągnik siodłowy, który swoją premierę miał w 2000 roku i był produkowany przez kolejne 7 lat. Szczyt swojej popularności zdobył jeszcze jednak dopiero po pewnym czasie, dzięki wielu pozytywnym recenzjom kierowców zawodowych, którzy cenili te ciągniki siodłowe za niezawodność oraz niskie koszty utrzymania.

Projekt ciągnika siodłowego MAN TGA 4×2

Elementy wizualne ciągnika siodłowego zostały wykonane w klasycznym stylu niemieckiego koncernu. Przód reprezentowany jest przez podwójne małe prostokątne układy optyczne, górny prostokąt – światła mijania i drogowe, dolny – kierunkowskazy i światła przeciwmgielne.

Nad reflektorami MAN TGA ma prostokątną osłonę chłodnicy, obok której znajdują się wyloty powietrza. Ogromna szyba na górze uzupełniona jest czarnymi frędzlami chroniącymi przed słońcem.

Dominująca prosta ściana boczna jest podkreślona przez jedno mocne wgłębienie, które tworzy wizualne poszerzenie nadkola. Przed łukiem znajduje się duży stopień z aluminiową podkładką.

Wymiary ciągnika siodłowego MAN TGA 4×2

długość – 5875 mm;
szerokość – 2550 mm;
wysokość – 3750 mm;
rozstaw osi – 3600 mm;
prześwit – 240 mm
rozstaw kół przednich – 2048 mm
rozstaw kół tylnych – 1804 mm.

Kabina w MAN TGA 4×2

Wnętrze ciężarówki wyróżnia się wysoką jakością wykonania oraz ergonomią. Znajdziemy w nim dwa fotele i jedno miejsce do spania. Dwa fotele MAN-a TGA są pokryte skórą i mają dobre jak na ciągnik siodłowy podparcie boczne, które można regulować w kilku płaszczyznach. Między nimi znajduje się stolik na przekąski.

4-ramienna kolumna kierownicy wygodnie leży w dłoniach, dzięki masywnym wgłębieniom na palce. Kierownica wyposażona jest w 10 przycisków do sterowania najważniejszymi funkcjami. Ogromna tablica przyrządów ma sześć analogowych wskaźników, komputer pokładowy oraz dashboard sygnalizujący wszelkie usterki.

U góry znajdziemy natomiast 4 podkładki nastawcze dla klimatyzacji i nagrzewnicy. Pod nim znajdują się prostokątne przyciski do sterowania głównie funkcjami technicznymi, ale jest też możliwość regulacji ogrzewania foteli.

MAN TGA 4×2cechy techniczne

W dwuosiowym podwoziu można było wybrać silniki wysokoprężne, o różnej pojemności i objętości:

18.410 (D2866LF28) – 12-litrowy silnik o mocy 410 koni i 2.300 Hm momentu obrotowego, współpracujący z 16-biegowym manualem ZF 16 S 232 DD z suchym pojedynczym sprzęgłem.
18.480 (D2876LF12) – 13-litrowa jednostka napędowa MAN TGA o mocy 480 KM i 2300 Hm momentu obrotowego. Skrzynia biegów to ta sama 16-biegowa przekładnia manualna.
19.350 (D20) – 10,5-litrowy silnik również ma 480 KM, ale moment obrotowy jest mniejszy – 1900 Hm.
18.390 (D 2066) – 10,52-litrowy silnik o mocy 390 KM i 1900 Hm momentu obrotowego. Sprzężony z manualną skrzynią biegów ZF 16 S 192 DD.

Cały moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła, które posiadają blokadę mechanizmu różnicowego. Prędkość maksymalna tej wersji nie przekracza 100 km/h, natomiast zużycie paliwa będzie równe 36 litrom. Zbiornik paliwa MAN-a TGA mieści 400 litrów, a niektóre wersje posiadały zbiorniki, aż na 910 litrów paliwa.

Konstrukcja ramowa ciężarówki oparta jest na zawieszeniu zależnym, składającym się z resorów piórowych z przodu i układu pneumatycznego z tyłu. Wszystkie koła uzupełnione są o drążki antyrolkowe. Układ kierowniczy wspomagany jest przez hydrauliczne wspomaganie, a za zatrzymanie w terenie odpowiadają hamulce tarczowe z ABS i ASR.

Ciężarówka może przewozić ładunek 11500 kg. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 18000 kg.

MAN TGA 4×2 – cena

MAN TGA 4×2 został wycofany z produkcji w 2007 roku, więc można go kupić tylko na rynku wtórnym. Ceny zaczynają się od 28000 zł, egzemplarze w bardzo dobrej kondycji, z końcówki produkcji można nabyć za około 40 000 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Czym są „wyścigi słoni” na drogach?

Wyścigi słoni, choć określenie brzmi nieco humorystycznie, odnoszą się do poważnego problemu…

Drabina do cystern – kompleksowa obsługa pojazdów wielkogabarytowych

Czy wiesz, że branża TSL w Polsce generuje 6% PKB? Szacuje się,…

Kredyt hipoteczny dla kierowcy zawodowego na dietach – co warto wiedzieć?

Dochód przy kredycie hipotecznym jest podstawową kwestią, od której zależy zdolność kredytowa.…

W jaki sposób zorganizować międzynarodowy transport chłodniczy, który będzie bezpieczny dla przewożonego ładunku?

Organizacja międzynarodowego transportu chłodniczego jest kluczowa dla bezpieczeństwa i zachowania jakości przewożonych…