Opony zimowe do ciężarówki

Opony zimowe do ciężarówki to jeden z kluczowych elementów zimowego wyposażenia Twojej ciężarówki. Korzystanie z ciężarowych opon zimowych to dla wielu kierowców zawodowych też po prostu dobra praktyka. Codzienna praca w różnych zakątkach Europy wymaga od nas jednak, aby wiedzieć, w których krajach obowiązują nakazy korzystania z opon zimowych. Solidne opady śniegu i wszechobecny o tej porze roku lód spotkasz w wielu europejskich krajach. Sprawdzamy jakie przepisy, dotyczące zmiany opon z letnich na opony zimowe, obowiązują w całej Europie.

Zimowe opony ciężarowe dla ciężarówek

Koniecznie zwróć uwagę na oznaczenia swoich opon zimowych. Najczęściej spotkasz opony z oznaczeniem M+S (Mud & Snow, czyli śnieg i błoto). Opony te świetnie sprawdzą są do jazdy po śniegu, jak i błocie pośniegowym.

Drugimi najczęściej spotykanymi zimowymi oponami dla ciężarówek, są te oznaczone symbolem PMSF (Peaks Mountain Snow Flake), które fantastycznie sprawdzą się jako opony zimowe do jazdy po ośnieżonych drogach.

Opony zimowe dla ciężarówek w Polsce

Opony zimowe nie są w Polsce regulowane prawnie. Korzystanie z opon z kolcami jest nielegalne i grozi wysokim mandatem. Łańcuchy śniegowe mogą być używane tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem/lodem lub jeśli informują o tym znaki.

Opony zimowe dla ciężarówek w Austrii

Korzystanie z opon zimowych w Austrii jest obowiązkowe w od 1 listopada do 15 kwietnia. Przed wjazdem na teren Austrii pamiętaj mają oznaczenie wyłącznie M+S. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Opony z kolcami są dozwolone tylko od 1 października do 31 maja.

Opony letnie z łańcuchami śniegowymi są dozwolone i muszą być założone na co najmniej 2 koła napędowe. Łańcuchy śniegowe mogą być używane tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek na Białorusi

Korzystanie z opon zimowych na Białorusi nie jest uregulowane prawnie, jednak są zdecydowanie zalecane. Opony z kolcami są na Białorusi dozwolone.

Opony zimowe dla ciężarówek w Bułgarii

Opony zimowe nie są obowiązkowe w Bułgarii. Opony z kolcami są całkowicie zabronione. Korzystanie z łańcuchów śniegowych jest dozwolone, jeśli wymagają tego aktualne warunki pogodowe lub wjeżdżamy do miejsc, w których są niezbędne (w takich miejscach zazwyczaj znajduje się odpowiedni znak drogowy).

Opony zimowe dla ciężarówek w Chorwacji

Opony zimowe są obowiązkowe w Chorwacji od 15 listopada do 15 kwietnia. W razie potrzeby rząd może zobowiązać niektóre pojazdy na określonych drogach do używania opon zimowych w określonym czasie. Opony z kolcami są surowo zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek w Czarnogórze

Opony zimowe są obowiązkowe w Czarnogórze w okresie od 15 listopada do 31 marca. Opony z kolcami są zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy drogi są całkowicie pokryte śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek w Czechach

Opony zimowe są obowiązkowe w Czechach od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Opony z kolcami są zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek w Finlandii

Opony zimowe są obowiązkowe w Finlandii od 1 grudnia do 1 marca. Opony z kolcami są dozwolone tylko od 1 listopada, aż do pierwszego poniedziałku wypadającego po Wielkanocy. W Finlandii obowiązuje bardzo surowe prawo dotyczące użytkowania opon. Za dalsze używanie opon, mimo, że nadają się już do wymiany grozi wysoki mandat i zakaz prowadzenia pojazdów. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, jeśli wymagają tego warunki pogodowe.

Opony zimowe dla ciężarówek we Francji

Opony zimowe we Francji są obowiązkowe w terenach górskich, jeśli na swojej drodze znak drogowy Pneus Neige. Opony z kolcami są dozwolone od ostatniej soboty przed 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek w Grecji

Opony zimowe nie są obowiązkowe w Grecji. Opony z kolcami są zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy drogi są całkowicie pokryte śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek w Holandii

Opony z kolcami i łańcuchy śniegowe są w Holandii zabronione. Opony zimowe nie są obowiązkowe.

Opony zimowe dla ciężarówek w Niemczech

Opony zimowe są obowiązkowe w Niemczech, jeśli droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem. W kraju obowiązuje niewypowiedziana regulacja O-O (Oktober bis Ostern), zgodnie z którą wszystkie pojazdy jeżdżą na ,,zimówkach” od początku października, aż do samej Wielkanocy.

Opony z kolcami są zabronione. W obszarach górskich znaki drogowe mogą nakazywać stosowanie łańcuchów śniegowych. Koniecznie zwracaj na nie uwagę!

Opony zimowe dla ciężarówek w Norwegii

Opony zimowe mogą być używane w Norwegii przez cały rok. Natomiast opony z kolcami można stosować od 1 listopada do 1 maja (od 15 października do 1 maja w północnych hrabstwach Nordland, Troms i Finnmark). Jeśli na drodze jest lód, opony z kolcami mogą być używane także poza tymi okresami. Pojazdy, które korzystają z opon kolcowanych w Oslo, Bergen i Trondheim podlegają opłacie w wysokości 30 NOK za dzień lub 400 NOK za miesiąc.

Opony zimowe dla ciężarówek w Serbii

Opony zimowe są obowiązkowe w Serbii od 1 listopada do 1 kwietnia. Opony z kolcami są surowo zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem, zgodnie z oznaczeniami przy drodze.

Opony zimowe dla ciężarówek na Słowacji

Opony zimowe na Słowacji są obowiązkowe od 15 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 3 mm. Opony z kolcami są zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek w Szwajcarii

Opony zimowe nie są obowiązkowe w Szwajcarii. Opony z kolcami są zabronione (z wyjątkiem niektórych części autostrad A2 oraz A13). Łańcuchy śniegowe stosuje się tam, gdzie znak nakazuje ich użycie.

Opony zimowe dla ciężarówek w Turcji

Opony zimowe w Turcji są obowiązkowe jedynie na zaśnieżonych obszarach. Opony z kolcami i łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko w miejscach, w których nie uszkodzą nawierzchni drogi.

Opony zimowe dla ciężarówek na Węgrzech

Opony zimowe na Węgrzech nie są objęte przepisami. Opony z kolcami są zabronione. Łańcuchy śniegowe są dozwolone tylko wtedy, gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem i lodem.

Opony zimowe dla ciężarówek we Włoszech

Opony zimowe nie są obowiązkowe we Włoszech, jednak niektóre regiony mają swoje własne zasady. W Dolinie Aosty wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe lub łańcuchy śniegowe w okresie od 1 października do 15 kwietnia. W prowincji Südtirol w regionie Bolzano natomiast, opony zimowe są obowiązkowe w okresie od 15 listopada do 31 marca. Opony z kolcami są legalne we Włoszech od 15 listopada do 15 marca. Łańcuchy śniegowe powinny być używane, tylko wtedy gdy droga jest całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.

Opony z kolcami w Europie

Kraje, w których jazda na oponach z kolcami jest zabroniona to Chorwacja, Czechy, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Holandia, Macedonia, Czarnogóra, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania i Szwajcaria.

Kraje, w których opony z kolcami są dozwolone: Austria, Białoruś, Belgia, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Islandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Mołdawia, Norwegia, Szwecja, Turcja, Wielka Brytania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

Tachografy inteligentne II generacji – jak zmieniają branżę transportową?

Wprowadzenie obowiązkowego korzystania z tachografów inteligentnych drugiej generacji drugiej wersji (G2V2) oznacza…

Czym są „wyścigi słoni” na drogach?

Wyścigi słoni, choć określenie brzmi nieco humorystycznie, odnoszą się do poważnego problemu…

Drabina do cystern – kompleksowa obsługa pojazdów wielkogabarytowych

Czy wiesz, że branża TSL w Polsce generuje 6% PKB? Szacuje się,…

Kredyt hipoteczny dla kierowcy zawodowego na dietach – co warto wiedzieć?

Dochód przy kredycie hipotecznym jest podstawową kwestią, od której zależy zdolność kredytowa.…